måndag, juli 23, 2018

Kroatien- en resa.

Det är nu tredje året i rad som vi semestrar i Kroatien. Vår svärdotter, som kommer därifrån, hade länge pratat om att vi skulle åka dit. Efter första resan var vi helt sålda på landet. De första två somrarna tillbringade vi i Istrien, halvön längt i norr. Vi hyrde samma hus bägge åren och njöt verkligen av landskapet, människorna, byarna, boendet, ja faktiskt allt.

I år valde vi södra Kroatien, just för att se mer av landet. Vårt hus gränsade nästan till Montenegro, vi var så långt söderut i landet som vi kunde komma.

Vi bodde ca 3,5 mil söder om Dubrovnik, en dagstur dit kändes som ett måste. Vi hade läst om alla turister som invaderade staden och valde att åka tidigt på dagen. Vägen dit var dramatisk och vacker, berg ovanför och brant nedanför havet. Vi snirklade oss nedför en brant backe och parkerade bilen nära Gamla stan. 250 kronor för en parkering, inte för inte att Dubrovnik är en av Europas dyraste städer.

Trots att vi var där tidigt så var det mycket folk. Många grupper med en guide med flagga som gick längst fram. Alla dessa grupper kan göra en trött, man försvinner in i ett folkhav rätt som det är. Värmen var tryckande och efter ett tag hade jag ledsnat på trängseln och värmen. Jag flydde till en bar där jag satte mig i skuggan med en cappuccino. De övriga gick på sina strövtåg.

När vi sedan samlades igen hittade vi en restaurang som såg trevlig ut och beställde kroatisk tapas. Gott men dyrt.

Så småningom strosade vi tillbaka på den smala gatan och mötte mängder med turister, det hade blivit riktigt trångt. Sammanfattningsvis kan jag säga att staden gör själ för att vara en turisttät stad, för mycket för min smak. Jag har svårt att ta till mig en plats där jag måste trängas. Allting var dyrt där. Men visst, den gamla staden var vacker med sina trånga gränder och visst var det roligt att ha besökt den. Jag tror knappast att jag kommer att återvända dit.


                                         En av alla trånga gränder.


                       Stradun-paradgatan med marmorliknande gatsten. 
                       Och en av alla guidade grupper.


                                                 Paus från solen.


                                 Hamnade åter i en grupp med guide. 


                 Tapas a' la Dubrovnik. Ja det är blomkål till höger. Gott!


                   Han bjöd på underbar gitarrmusik till min cappuccino.

                           Öppna fönster sätter alltid igång min fantasi.

                 Gatumusikanter finns det alltid gott om i turisttäta städer.

Efter intensiva timmar var det skönt att vända hemåt till huset och poolen.

4 kommentarer:

Hajan sa...

Förlåt att jag inte skrivit till Dig lilla vän-
Satt i dag och kollade. Noi verkar ju haft det jättefint, och så vackert om kring er.
Denna sommar är den värsta jag upplevt, fy sjutton så varmt, och dessa br'nder som varit överallt.
Fy så jobbigt alla människor haft det, mina Hemtjänstflickor fick verkligen jobba.
Skall bättra mig nu och läsa allt Du skrivit, nästan en hel roman-
Många som lagt av att kommentera ockdså, det bliver minder och mindre med intresserade.
Vi hörs snart igen hoppas jag

Anita sa...

Hej Eva! Long time no see.. Hoppas allt är bra?
Hittade dig igen med anledning av din resa till Istrien, Kroatien.
Blev mycket intresserad av platsen! Några frågor. Åkte ni privat eller med resebyrå? Vilken resebyrå i så fall? Var i Istrien bodde ni? Hyrde ni huset privat?


Önskar dig allt gott! Anita

Elisabet. sa...

Läser ikapp. Hur har jag kunnat missa allt detta?
Kanske beror det på stigande ålder .., det här att det känns jobbigt när myllret blir för stort? Så känner jag det. När vi förra gången besökte London, ja, det var som horder av gnuer på savannen ., gnuer som rusar fram mot sitt mål och vi var ju förstås också en del av den horden. Det var hemskt.

Evas blogg sa...

Hajan: Ja vi hade en fin resa. Och nog har värmen denna sommar varit lite jobbig stundvis, samtidigt så skönt.

Anita: Denna sommar var vi i södra Kroatien, de två tidigare somrarna i Istrien. Vi bokade hus genom airbnb, åkte privat. Hyrbil är ett måste när man bor ute på landet men relativt billigt att hyra. Vi bodde i en liten by som heter Vizinada, ca 1 mil från kusten. Nära till allt och otroligt vackert.

Elisabet: Ja myller börjar bli svårt att hantera, jag blir helt slut.