fredag, oktober 28, 2016

Oväntat besök


Jag skjutsade vår äldsta till tåget i morse, så fint att ha haft henne här några dagar. Jag passade på att ta en morgonrunda med hunden. Vi promenerade längs med sjön, tog en sväng till Badhusparken. Det är något visst att promenera i stan innan dagen har hunnit vakna på riktigt. Ganska ödsligt men också vilsamt. En och annan motionär, några som antagligen var på väg till sina arbeten, för övrigt var det jag och hunden.

När jag kom hem tog jag kaffet med mig till datorn och läste bloggar, något som inte händer varje dag. När jag satt där ringde det på dörren. Vi har väntat ett tag på att några av våra element ska fixas, de går inte att slå av. Jag var helt säker på att det var "elementkillen" så jag öppnade gladeligen. Där ute stod två prydliga män, opsi, ingen hantverkare. De presenterade sig och började sedan prata om vikten av att tro på Gud dessa oroliga tider. Jag fick en liten broschyr, sedan var de snabba att ge sig iväg. Tack och lov för en hund som skäller när det kommer okända människor.

Jag har väldigt svårt för Jehovas Vittnens sätt att se på tro, jag har också väldigt svårt för de som ringer dörr för att "värva" människor till deras tro.

Nästa gång det ringer på dörren ska jag titta i det lilla hålet på dörren innan jag öppnar.

5 kommentarer:

Hajan sa...

Lilla gumman vi har också Jehovas som springer här. Jag harv ett kattöga på dörren så jag kan titta vem det är som ringer på.
Jag öpnnar aldrig för de människorna, tycker om deras argument,
eljest gör det väl inte så mycket, vi har ju nästan ingen relion kvar i Sverige, mycket konstigt.
Det har blivit så mycket larv, om kyrkobesök osv.
De som tycker om sin kyrka kan väl gå dit, men inga pekpinnar
tycker jag. jag år 86 år, Jag är konfirmerad, 10 år var jag med i Frälsningsarmen, var flick scout och Gard hette det på den tiden.
Har varit på mänga trevliga läger i Sverige. under mina år.
Förlåt var och en gör som man vill. trevlig helg önskar Hajan

Evas blogg sa...

hajan: Ja man gör som man vill men jag gillar inte när människor ska tala om hur jag ska tro.

Karin sa...

Fantastiskt att de gav sig av så pass snabbt! Minns när min mamma försökte omvända dem... Det gick inte så bra, men det tog väldigt lång tid för henne att inse att projektet var utsiktslöst!

englundskan sa...

Någonstans på någon blogg har jag berättat o en gammal man som hade tråkigt och fick besök av Jehovas vittnen. (Jag drar storyn igen).
Han bjöd in dom på kaffe, det tog tid innan han tänt eld i spisen och fått koka kaffet men när de satt där med kaffe i kopparna så hade han ju en del frågor: Hur är det med änglarna, de har ju vingar och sådär, säg lägger de ägg? Och hur kommer det sig att småänglar är pojkar medan stora änglar är kvinnor, är det något könsbyte i puberteten kanske?

Evas blogg sa...

Karin: hahaha, ja de är svåra att omvända. Jag tackar Otis för deras snabba besök.

Englundskan: Hahaha....underbart!