lördag, juni 27, 2009

Sommarliv



När man lever sommarliv i stugan får man ha fantasi. Utebordet blir en strykbräda (tvätten tvättas i stan). I gassande sol har jag nu stått vid mitt tillfälliga strykbord.

Allt blir en aningens annorlunda när man bor här ute.

Det gäller att ta vara på allt vatten, för brunnen kan sina om sommaren blir torr. Varenda droppe vatten är viktig.

Dusch har vi men en liten varmvattenberedare, det gäller att duscha korta stunder, både för att hinna med det varma vattnet och för att spara på livets droppar.

Vi har ingen toalett men ett fint litet utedass. Där delar vi utrymmet med mygg, getingar, spindlar och andra små varelser. Det gäller att gilla läget. Och man lär sig det så småningom. Just vetskapen om att vi är flera på denna jord som behöver sitt utrymme.

Vi har ingen diskmaskin här. Diskhon är liten och vattnet är endera kallt eller varmt, inget mitt emellan. Det gäller att hitta ett finurligt sätt att diska på.

Men vi har el och vi har rinnande vatten, så länge det finns. Och det är lyx nog.

I enkelheten föds kreativitet och ödmjukhet.

Och en kunskap om att allt går att lösa,

på ett eller annat vis.

Men det gäller att spara på resurserna.



11 kommentarer:

mossfolk sa...

Åh, det är ju det som är en del av charmen! Jag tycker att ni verkar ha det så jättemysigt där ute i stugan!

Bloggblad sa...

Back to nature!

Elisabet. sa...

"Ett fint litet utedass" ..,. det tycker jag är en klar underdrift!

Det är helt underbart vackert dass!

Och helt luktfritt.

Evas blogg sa...

Mossfolk:Ja det är ju det, även om det kan kännas jobbigt när det blåser kallt här.

Bloggblad: Yes!

Elisabet: Tack ska du ha :)

Annika Estassy sa...

Jag ser en mycket vacker och gammal timrad stugknut, stämmer det? Och vattenkannor i zink vill jag också ha, kanske tyngre men så mycket vackrare än plast! Livet på landet ska vara annorlunda än den i stan - varför byta annars? Härligt Eva, njut! Förresten, min f.d. man är från Östersund. Sade jag att världen är liten? :-)

S o F sa...

Hej Eva o tack för besök hos mig.

Jag måste bara säga att jag förstår din mamma som pratar om detta ställe (Flickorna Lundgren på skäret)än, för det är så fantastiskt vackert där.

Att få komma dit en strålande sommardag och sitta i skuggan under de stora träden med kopparkaffekannan och tillbehör, det måste vara Lycka, eller rättare sagt, det ÄR Lycka...!

Varma (!) hälsningar!

Madicken sa...

Lever en del stugliv också nu. Har närmare till våra kyrkor där än i stan. Men stryker det gör jag INTE i stugan.
:) Nu åter till buschen...

Evas blogg sa...

Annika: Ja, vår stuga är ett gammalt timrat härbre från 1800-talet. Sedan har vi byggt ut det med hall, dushrum och två sovrum. Zinkbaljor har jag ett antal, de fanns på den gamla vinden till ett av de hus vi ägde förut. Jag tycker också att det är så vackert med zink. Ja det har du alldeles rätt, det ska vara annorlunda. Det är det som är charmnen. Aha, han är härifrån! Har du varit här någon gång?

SoF: Av dina bilder att döma förstår jag att det är ett vackert ställe. Så tycker jag att namnet är helt underbart!

Madicken: Hahaha...så du stryker inte där? :) Hoppas du har det fint i din stuga.

Bestemor Drillo sa...

Hei !

Jeg er nordmann(kvinne) som også har ett sommarstelle i Sverige,på grensen mellom Værmland og Ørebro Len. Jeg kjenner meg igjen i det du beskriver og jeg har virkelig fått smaken på den svenske sommaridyllen. På lørdag drar vi dit igjen. Forøvrig har du en fin blogg som jeg vil titta innom nå og da. Ha en trevlig sommar i stugan!

Evas blogg sa...

Bestemor (å vilket fint ord) Drillo: Välkommen hit! Vad kul att ni sökt er till Sverige! Ja det är fint att ha en liten stuga att åka till. Du är varmt välkommen tillbaka. Tack för fina ord!!

Mian sa...

Man vänjer sig ganska snabbt.
I torpet jag hyr finns bara vatten i pump utomhus och utedass. Jag har en "campingdusch" med soluppvärmt vatten som hänger på väggen ute och det funkar finfint för mitt behov.
Jag tillåter mig dock att vara lite smutsigare än hemma i stan :-)