fredag, november 28, 2008

Upplysning och bullbak



Jag tycker om advent, med ens blir allt lite ljusare. Ljus i fönstren, både här och i husen runt omkring. Jag är ingen vän av mängder med pynt, men stjärnor i fönstren det tycker jag om. Och i mitt sovrum står nu en alldeles nyinköpt sådan.



En hög med saffransbullar väntar på att packas i påsar. Mina specialbullar, som jag alltid bakade till mina julmarknadshelger i bageriet. Och varje år, vid detta bullbak, kommer samma längtan tillbaka. Längtan efter det gamla huset på landet där jag ställde till med julmarknad. Varje helt under december var stugan full med folk. Jag hade bakat mängder av bullar och annat gott. Gjort vinbärsglögg, tryffel, julkort... Elden sprakade i öppna spisen och stämningen var varm och glad.

Det var härliga dagar men även jobbiga, när julen kom var jag alltid lika trött. Minnen kan ofta få en tendens till att bli enbart positiva och just denna längtan handlar enbart om just det. Det som var mindre roligt har jag sorterat bort ur arkivet.

Nu känner jag bulldoften i lägenheten, som är varm och nystädad. Jag har hela helgen ledig, inte en julmarknad i sikte. I morgon ska jag ägna dagen åt att gå på vernissage och öppet hus hos en konstärskamrat. Livet är lugnt och stillsamt och jag kan göra precis vad jag vill.

Så är det nu och jag är glad över de minnen jag bär med mig.

Jag säger som jag ofta gör:

Var sak har sin tid.

18 kommentarer:

Christina sa...

Åh, vad dina saffransbullar ser majsiga ut, vad har du för fyllning i mitten?

Angående julmarknader blir jag alldeles matt när jag läser om allt du grejade med. Att du orkade!
Fast det lät lite trevligt också, men som sagt väldigt jobbigt.

Anonym sa...

Åh vilken fin stjärna i fönstret, är det ny? Jag skulle gärna ha en stjärna eller så, men med ett fönster kanske det räcker med en ljusstake! :)

Evas blogg sa...

Christina: Det är smör, hackad mandel, kanel, socker och kardemumma. Hur gott som helst! Ja det var en massa jobb med det, roligt sådant men jag tror aldrig jag skulle ha orkat idag. Det kom efter och när ledigheten kom var jag helt slut.

Sara: Ja visst är den fin. Ny för året. Ja det räcker nog med det du har. Annars blir det lite tivoliaktigt :-)

Elisabet. sa...

Här är också så julfint, jo, det tycker jag verkligen och jag är ingen sörre pynt-fantast.

Men hos min störstasyster, där är det ALLTID sååå pyntat och jag blir alltid lika lycklig när jag var jul hälsar på .., för det känns så varmt och ombonat och hon har samma julsaker som hon har haft i evigheters evighet.

Hon är på nåt sätt Bestående.

Christina sa...

Aha, smör, hackad mandel, kanel, socker och kardemumma. Antecknat och måste provas!

Evas blogg sa...

Elisabet: Ja de gamla pynten känns fint, om än inte i stora mängder. Jag har krubban och julgranspyntet som vi hade när jag var liten, det känns fint tycker jag. Men det blir ett senare kapitel, närmare jul så att säga.

Cjristina: Och kesella bak och vit sirap i bulldegen, då blir de saftiga och goda.

Tankevågor sa...

Jag förstår att det måste vara fantastiska minnen du har från det där huset och den tiden. Du beskriver det så fint.
Jag tycker det är skönt att du har det positiva kvar och inte bara minns det som var jobbigt.

Nu har jag också antecknat den goda "geggan" till bullarna.

Det slår mig att du måste sitta inne med massor av bra brödrecept! :-)

Evas blogg sa...

Londongirl: Ja det är en fin tid av mitt liv men också tungt. Kalla vinterdagar när degen inte ville jäsa t ex. Jag kanske skulle skriva en bakbok, "Evas bästa" :-)

Ingela sa...

Jag brukar också baka fyllda runda saffransbullar. I mina är det: Smör, hackad mandel, farinsocker och citronskalsrasp.

Evas blogg sa...

Ingela: Åh vad det lät gott! Måste jag nästa vid nästa bak.

Madicken sa...

Åååh, kan du inte mejla en bulle...
:) så jag får synda lite

Det Mörka Hotet sa...

Så himla gott och fint det såg ut! Är det ett hemligt recept eller skulle du kunna lägga ut receptet...?

Det jag också gillar med advent är allt ljus som tar bort en del av det mörka och trista. Vi skall adventpynta här i dag, men inte allt för mycket då blir det inte så mycket kvar till jul annars.

Vonkis sa...

Och där slog min Bullerbyromantik till igen. Men jag förstår att det är skönt att göra som du vill och inte missa andra saker som händer under adventshelgerna.

Evas blogg sa...

Madicken: Ja tänk om det gick, jag skulle skicka en på direkten!

Samuel: Nej det är inte hemligt. Kan lägga ut det (när jag kommer hem ikväll kanske). Nej advent ska bara vara en aning av jul tycker jag.

Vonkis: Ja och vi sålde ju gården för fem år sedan, så då gjorde det sig själv. Och visst har livet blivit mkt lugnare sedan vi flyttade från en stor gård till en lägenhet. Men just vid vissa tillfällen saknar jag livet där ute.

Anonym sa...

Åhh nämen nu blev jag riktigt riktigt sugen.. Såååå goda bullarna ser ut. Vad är det du har på dom?
Passar på att önska dig en fridfull och strålande första advent kram.
SolSkuggan

Motvikt sa...

Ja, vem blev inte lussebullesugen av den bilden! Jisses, så mumsigt. Jag väntar lika ivrigt som de andra på receptet på godbitarna. Det vore nåt att få bita i en sån när man tänt första ljuset.

Ha en skön första adventshelg.

Jämtlandstösen sa...

Ja, oj, vad sugen jag blev:-) Vi har inte bakat pepparkakor eller saffransbullar än, tänkte dottern skulle vara med i år, blir nog i veckan som kommer.
Hoppas du får en fin och stämningsfull advent!

Evas blogg sa...

Solskuggan: Det är mandel, smör, socker, kanel och kardemumma. Gott som bara den! Tack detsamma till dig!!

Fröken svår: Välkommen hit! Ska leta fram receptet. Tack detsamma till dig!

Jämtlandstösen: Åh så roligt att baka med sina barn! Det var ett tag sen jag gjorde det. Tack detsamma till dig! Blir det kyrkobesök för dig? Jag tror det kanske blir Rödöns kyrka här, så längesen jag var där.