lördag, november 29, 2008

Recept på saffransbullar

SAFFRANSBULLAR MED MANDELFYLLNING

150 gr smör
5 dl mjölk
50 gr jäst
2 påsar saffran ( jag brukar nöja mig med en påse, vill ha dem milda)
1/2 burk kesella
1 1/2 dl vit baksirap
1 ägg + 1 ägg till pensling
1/2 tsk salt
ca 1.9 l vetemjöl
Fyllning:
100 gr smör
1 dl strösocker (jag brukar använda rör- eller råsocker)
1 1/2 tsk kanel, malen
2 tsk kardemumma, malen
50 gr hackad mandel
Blanda bulldegen som en vanlig deg. Låt jäsa 40 min. Rulla degen till ca 35 bullar. Gör en urgröpning i mitten och fördela den ihopblandade fyllningen i. Jäs bullarna ca 35 min. Pensla med ägg och grädda i i mitten av ugnen ca 8-10 min. i 250 gr värme.

LYCKA TILL MED BULLBAKET OCH SÅ ÖNSKAR JAG ER EN FIN FÖRSTA ADVENT!

12 kommentarer:

Lena sa...

Tack det samma!
Ska jag baka några saffransbullar alls så ska det bli de här. Jag ser hur goda de är.

Christina sa...

Tack snälla för receptet, det måste prövas :-)
Trevlig advent!

Vonkis sa...

Åh, ska nog ta och prova det här receptet. Har gett upp att göra saffransbullar och övergott till skorpor istället men det här verkar spännande. Tack tack.

Och en fin första advent till dig med.

Vonkis sa...

Jo, en sak till. Får jag beställa några julkort av dig i år med?

Lena sa...

Hoppsan, jag glömde: Du har en award att hämta hos mig.

Evas blogg sa...

Panter: Ja de är mycket goda, fyllningen gör att de får en extra knorr. Och tack snälla du för awarden!! Jag blev så glad över den!!

Christina: Tack detsamma till dig! Ja pröva dem, de är goda.

Vonkis: Tack detsamma till dig! Du kommer inte att ångra bullbaket :-) Det går bra men det är samma motiv som ifjol. Hur många vill du ha? Har du min mailadress kvar? I så fall kan du maila mig och beställa.

Tankevågor sa...

Det här ska jag också prova. De verkar så gott.

Va? Kan man beställa julkort av dig????

Evas blogg sa...

Londongirl: Ja prova, de är goda! Ja ifjol la jag ut bilder på mina julkort och då var det några som köpte.

Motvikt sa...

Tack snälla söta för så snabbt fixat med receptet! Vi är nog många som kommer att skapa en ny trevlig tradition med dina saffransbullar!

Evas blogg sa...

Fröken svår: Ja det vore roligt!

Det Mörka Hotet sa...

Ursäkta en baknovis: men hur mycket är en "1/2 burk kesella", 250 g?

TACK för receptet och undrar om jag verkligen kan baka dina saffransbullar? Visserligen så bakade jag bullar för ett tag sedan - de sista (som jag hade i frysen) tog slut för någon vecka sedan - och även om kan baka tämligen enkla saker som kesobröd, sockerkaka och småkakor har jag alltid svårt när det blir för många steg...ha, ha!

Evas blogg sa...

Samuel: Om du köper en 250 gr burk med kesella så tar du hälften ur den burken.
Jag är helt övertygad om att du kan baka dessa bullar. Testa, du blir inte besviken. Promise you!