lördag, maj 19, 2007

Filmhelg





När vädret är ruggigt känns det skönt att slappa i soffan och se film. Igår kväll såg jag "Efter bröllopet" med bland annat min gamle klasskompis Rolf Lassgård.

Filmen var bra, väckte en hel del tankar men ändå kan jag tycka att historien kändes en aning bekant. Förmögen familj, glassig på ytan men många inkapslade känslor under ytan och till sist brister fasaden.

Rolf L gjorde en stark roll som den förmögne Jörgen och M Mikkelsen är aldrig fel att titta på! För övrigt gjorde han kanske inte ett sånt väldigt starkt intryck med sin rollfigur.

Men filmen är väl värd att se. Många tankar väcktes, trots en hel del gamla filmkliche'er.

Idag

såg jag "The Holiday" och den tyckte jag var en aningen smörig. Förutsägbar, lite "Notting Hill" stuk över det hela. Faktiskt slumrade jag till en stund. Jade Law var den som lyfte filmen, hm, nej inte bara för att han är snygg!

Faktiskt inte!



6 kommentarer:

Vonkis sa...

När J Law lyfter en film så kan den inte vara bra. M Mikkelsen däremot, han har jag inget emot att vila ett öga eller två på.

Några filmtips till nästa filmdag. Spirited away, Det levande slottet samt Svart katt vit katt. Fast du har kanske redan sett alla tre.

Evas blogg sa...

Vonkis: Hahaha....nä den var ingen höjdare! Nej du, jag har inte sett någon av de tre filmerna du föreslår. Måste Googla och kolla vad de handlra om. Tack för tipset!

Elisabet. sa...

Notting Hill .. ibland tror jag att jag är den enda som inte tycker att den filmen är så suveränt bra som alla säger.
Tala om förutsägbar!

Evas blogg sa...

Elisabet: Jag tycker inte heller den är någon "höjdare".

Bloggblad sa...

Jag tyckte det var för mycket Wallander... och Under solen och allt möjligt som L spelat.
lite seg, men annars rätt okej.

Anonym sa...

Mja, Jude Law och Cameron Diaz trodde jag inte mycket på - Kate Winslet och den uråldriga filmförfattaren däremot, det var grejor det!