måndag, januari 21, 2019

Vem gillar vinter?


Måndag igen, veckorna rusar fram. Idag har vi minus 18 grader, helt okej om man är rätt klädd. Vi tog den vanliga förmiddagsrundan hunden och jag. Mot stan till möttes vi av två solar, detta s k halofenomen. Jag kände mig väldigt upplyst där jag stod med ansiktet vänt mot ljuset.

Nu blir dagarna längre och längre, så skönt. Men ännu är det långt kvar tills våren kommer på våra breddgrader. Just nu är livet ganska vilsamt, kanske så vilsamt att det stundvis blir lite tråkigt. Ja, ja, aldrig är man helt nöjd.

Jag har mer och mer börjat gilla vintern, ja när det är riktig vinter. Jag har som accepterat att det är så här det är just där vi bor. Och här vill jag bo. Och en dag som denna, när man möts av två solar, då känns allt riktigt bra.

Vad tycker du om vintern?

5 kommentarer:

Cecilia N sa...

Hellre vit än regnig.
Men det behöver inte bli kallare än -10.

WalkaboutSweden sa...

Jag har bestämt mig för att gilla alla årstider. ;)

Däremot mår jag inte så bra när det blir för höga sommartemperaturer och under en längre tid.

Upplever det som att så många på sociala medier ofta längtar till något annat (längre fram) i jämförelse med att tänka på att v a r j e dag och årstid också är "bra". I alla fall inte något att klaga/gnälla över.
Det är som det är.

Jag har flera i min närhet som tycker att höst och vinter är en tung period och vi har inte direkt kommit på något konkret som hjälper.
Man blir som man blir. ;)

Barbro


Elisabet. sa...

Det låter klokt. Vet man att här ska jag bo livet ut, då är det ju det enda raka att acceptera att så här är det.
Efter fem år i Sthlms-trakten flyttade vi hem igen.
Det enda jag gjorde var att längta efter vitsippor och tidig vår och framför allt inte så kort sommar. Och att slippa all mygg och knott.
För mig var det rätta; jag tror att jag hade längtat ihjäl mig annars, till allt det där jag hade upptäckt söderöver.
Man passar kanske på olika ställen.
Inte var jag nån skidentusiast heller och inte skoter heller. Jag tyckte att det var oerhört vackert hemma .., alla årstider, men .., ja, det var det där med att vintern var så lång.
Ni har det ju ändå bättre i Jämtland.

Bert Bodin sa...

Vintern är finfin. Jag gillar kontraster mellan årstiderna.

Evas blogg sa...

Cecilia: Instämmer. Mörker och regn är ingen bra kombo.

Barbro: Klokt val. Lite så tänker jag också. Nu är det som det är och man får göra det bästa av nuet. Jag känner också av vintern, blir mer tungsint. Tycker ändå det blir bättre för varje år som går. Jag är utomhus varje dag oavsett väder (har ju hund) och jag tror att det hjälper.


Elisabet: Jag kan förstå dig. Just de korta somrarna här uppe kan kännas lite snopet, fast fjolårets sommar kan vi inte klaga på, rena medelhavsvärmen så länge. Förr längtade jag också bort, söderut. Nu har jag accepterat att så här är det och jag vill verkligen inte flytta från barn, släkt och vänner. Här stannar jag, oavsett väderlek.

Bert: Ja just kontrasterna börjar jag mer och mer gilla. Naturens alla skiftningar är fascinerande.