måndag, juni 26, 2017

Midsommarhelgen är över


Så var den över, midsommarhelgen 2017. Jag blir alltid lite vemodig när en "traditionshelg" är över. Hur blir det nästa år? Kommer alla vara med?

I år var det vi, gamla mor och ungdomarna som firade, de övriga var på resa och kunde inte vara med. Traditionsenlig lunch med gamla mor, i år fick vi sitta inne för det var aningen för kallt för en frusen 94-åring. Vår yngsta spelade sen gitarr och sjöng somriga visor.

När kusinerna sedan kom plockades det blommor och gjordes midsommarstång, gamla mor satt i en stol, inbäddad i en yllefilt, och såg på. Mina svärföräldrar kom ner en stund och det blev en massa prat och skratt.

Efter stångresningen drack vi kaffe och åt jordgubbstårta, sedan var mamma trött och fick skjuts hem till stan. Vi andra grillade och åt en sen middag, därefter ett quiz som dottern hade gjort, ett svårt sådant. Kvällen avslutades med fresbeegolf i skogen men då var jag så trött så jag la mig på sängen och pustade ut.

Resten av helgen har mestadels tillbringats inomhus då det har regnat och varit kyligt. Skönt med några lata dagar med bokläsning och flera små sovstunder.

Sommaren vill inte riktigt infinna sig här i Jämtland, idag är det 8 plusgrader och regn. Om två veckor befinner vi oss (förhoppningsvis) i den lilla byn i Kroatien, där lär det nog vara varmare. Om jag längtar? Ja!


6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, ni verkar ha haft det kyligt värre där uppe och det har väl inte varit nåt överdåd här heller; mest har det blåst REJÄLT och regnat av och till. Att sitta ute i halv storm känns måttligt trevligt, även om himlen mellan varven är blå.
Och trots att jag varit hemma i femton veckor, längtar jag tills det blir Riktig Semester, för det är ju nåt annat. Så ååå, vad jag förstår dig!

Evas blogg sa...

Elisabet: Midsommarafton var bra, vi kunde sitta ute och äta middag men sen har det varit rena mörkret. Tänk att det gått 15 veckor! Tiden rusar fram. Ja nu längtar jag.

Hajan sa...

Ja lilla bloggvän, så är det. Så har jag undrat många gånger
under årens lopp. Alltid har livet sina
överraskningar, och det är inte alltid så roliga.
Men det är tiden och livets gång. Jag är nöjd men min midsommar
var ensam Midsommarafton men i Söndags så sågs vi här.
Det var lagom för mig. God fortsättning nu på Sommaren.

Vonkis sa...

Det låter ändå som en trivsam midsommar.

Sista veckan med eleverna hade vi strålande väder här nere, även de första dagarna på midsommarveckan var bra. Men sedan jag blev ledig har det varit max 15 grader, regn och blåst. Helt ärligt behöver jag inte ha över 20 grader varmt men växterna på balkongen skulle behöva lite mer solljus.

Evas blogg sa...

Hajan: Nej tiden och livets gång kan man inte styra. Så fint att du är nöjd med din helg. Tack detsamma önskar jag dig!

Vonkis: Ja jättefin midsommarafton, sen en massa regn och kallt men skönt att sitta inne och läsa också. Så ni har också det kyligt. Ja växterna har tagit två steg bakåt istället för framåt. Nu hoppas vi på lite varmare tycker jag.

Karin Härjegård sa...

Ni ser ut att ha haft en fin midsommar, trots vädret...