onsdag, november 30, 2016

En gammal stuga fylld av minnen


Vi bakade tunnbröd i söndags, vi bakade i vår före detta bagarstuga. Den som står på gården som vi en gång bodde i, den gård som maken köpte av sina föräldrar när han var ung. Där han hade vuxit upp, så även hans pappa.

Jag har många minnen av bagarstugan. Tre av byns damer lånade den alltid varje höst, då bakades det både hårt och mjukt tunnbröd. Och det pratades, mycket. Jag och barnen gick alltid och hälsade på dem, dels för att få höra lite "skvaller", dels för att det var så uppfriskande med dessa energifyllda damer.

Jag minns mina första försök att baka, det gick inte jättebra men något slags bröd blev det. Jag och mina väninnor brukade baka innan jul, vi drack glögg och pratade säkert lika mycket som vad de andra damerna gjorde.

När jag drev mitt gårdsbageri hade jag alltid en liten julmarknad en helg i december. Några hantverkare på byn stod i härbret (vår sommarstuga nu) och sålde sina produkter. Inne i huset hade jag fullt upp med att servera gäster fika. I bagarstugan bakade mina svärföräldrar tunnbröd som de sålde. Det var en lång kö utanför den lilla stugan.

När vi drev vårt kooperativa dagis brukade vi ha en tunnbrödsbakningsdag med barnen. Alla fick prova att kavla en kaka men barnen ledsnade snabbt, de lekte hellre på vår gård där lekstugan blev ett roligt tillhåll.

Tänk så många minnen en liten stuga kan bära. Goda minnen. Lite vemodiga också.


Denna bild från i söndags får sammanfatta min känsla för den gamla stugan. Ett milt och vackert ljus.

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

En enda gång har jag bakat bröd i en bagarstuga. Jag hade ingen behå på mig och höll på att grädda även brösten :)

Karin Härjegård sa...

Vilken vacker, liten stuga. Fint med alla minnen därifrån. Jag kan ana doften av bröd.

Hajan sa...

Så mycket intressant Du har att berätta. Det är ju som en gammal roman, Tack för Du delar med dig.
Bilden i skogen med bagarstugan på, är den bilden tagen nu, eller
är det en gammal bild, det är ju så mycket snö på den ?

Evas blogg sa...

Elisabet: Det lät dramatiskt :)

Karin: Ja visst är det härligt med goda minnen!

Hajan: Det är inte bagarstugan, det är en annan liten stuga på en annan plats. Den bilden togs för ca 1 månad sen, då det hade kommit rejält med snö.

Annika sa...

Det måste vara så mysigt att baka i en bagarstuga. OCH gott ser det ut. Önskar att jag kunde sträcka mig efter ett av de där bröden :-)
Förstår också att ett visst vemod infinner sig.

Evas blogg sa...

Annika: Ja det är verkligen något visst att baka där. Hade du varit här hade du fått dig en macka.

Hajan sa...

Nu drager det för mycket i mina ögon, dags att gå och knyta sig.'ha en bra dag i morgon också, önskar Hajan

Evas blogg sa...

Tack detsamma Hajan!