fredag, april 29, 2016

På skidor en vacker söndag långt tillbaka i tiden

 
Jag ser på den unga flickan på bilden och har svårt att tro att det är jag. Men det är det. Det var nog en av de där vackra marsdagarna i mitten av 60-talet. Det var söndag och mamma ville ha sällskap i skidspåret, antagligen var jag lite motsträvig men hade svårt att säga nej till min mamma.

Elastabyxorna på, de tunga pjäxorna knutna, på med träskidorna och så iväg. Upp genom industriområdet, bort till Lillsjön och sen uppför backarna till Spikbodarna (vet inte varför de kallas så). Det blev en skaplig tur, samma varje söndag vi gav oss iväg.

Jag gillade att åka skidor, hade gjort det sedan jag var liten flicka. Det var en slags frihetskänsla att ge sig iväg, det gick fort och man kom långt.

Nu är det några år sedan jag stod på skidorna sist. Jag saknar det, tyvärr klarar inte kroppen av det längre.

Jag får istället titta på gamla bilder och tänka mig tillbaka till soliga söndagar långt tillbaka. Minnena kan ingen ta ifrån en.

6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Så roligt att få se en bild av dig som ung flicka Eva! Och så fin du är! Och tänk, att den unga flickan fortfarande bor i dig. För så är det ju.

Evas blogg sa...

Elisabet: tack ska du ha! Ja delar av henne finns ju kvar stundvis.

Karin Härjegård sa...

Vilken fantastisk bild!

Evas blogg sa...

Karin: Hehe, mössan tycker jag bäst om :)

Hajan sa...

Visst är det härligt med våra gamla minnen.
Jag hade respekt för min mamma också, pappa var mycket lättare att ha att göra med. Det var så mycket måsten med min mamma.
Vet du jag tror att hon själv var uppvuxen med ett
hem som man inte gjorde som man ville.

Ha en bra dag önskar Hajan

Evas blogg sa...

Hajan: Ja det är roligt att se gamla bilder och minnas. Det låter lite som det var för mig, pappa var lättare att ha att göra med. Tack detsamma!