måndag, april 06, 2015


Påsken är den högtid jag tycker bäst om. Från mörker till ljus, precis som den kyrkliga påsken handlar om, så känns det. Vi lämnar den mörka årstiden bakom oss och möter vårljuset.

Här i Jämtland pågår vår femte årstid, den när solen värmer på dagarna och det är kallt på nätterna. Snön som ligger kvar i fjällvärlden. En fantastisk årstid som jag inte vill vara utan. Vår påsktradition är att tillbringa en av dagarna hos hos svågern och svägerskan vid deras fjällstuga. I år hade vår äldsta med sig champagne som vi skålade med i solskenet. Tårta bjöds det också på.

Från champagne till påskdagens kyrkobesök. För mig känns det viktigt att hinna med ett kyrkobesök vid påsk. Påskdagen är en glädjens dag i våra kyrkor, det kändes gott att få vara delaktig i den.

Nu stundar vardag igen. Med soliga, härliga dagar tillsammans med familj och vänner i minnet. Det tackar jag så innerligt för.

6 kommentarer:

Hajan sa...

Hej Ewa, så fint Du skriver, vi har snart inga traditioner kvar.
Vi är ju Kristna om man törs säga det. Fint med Kyrkobesök.
De har gjort trevligt i år på Sveriges Television 1 + 2 an. Små
berättelser från Israel och från Sveriges olika kyrkor. Det behöver
alla tröstas med. Ha det fint Eva.
Tårtan ni hade var den finaste jag sett i påsk. Vet du vad jag
gjorde i år och förra året. Köpte Kladdkakan som är Glutenfri.
Den är den bästa sen, lade jag på både Kivi och Jordgubbar, och en klick vispgrädde. Måste också skriva ditt collage var jättefint. kram från Hajan

Elisabet. sa...

Här är en till som tycker att påsken är bäst. Ja, av alla högtider. Så kravlös. Jag är den sämste av alla kyrkobesökare .., har ingen naturlig anknytning till någon i närheten heller .., det kanske bidrar, men bara kanske ,-)

Bloggblad sa...

Jag håller också med. Jag tycker om att följa de dramatiska gudstjänsterna från skärtorsdagen när ljusen blåses ut och altaret kläs av gemensamt, långfredagens dämpade gudstjänst och påskdagens glädje med ljus och påskliljor. Annandagen har jag inte varit i kyrkan någon gång förrän igår, och det var förstås för att vi sjöng...

Evas blogg sa...

Hajan: Tack ska du ha! Det lät ju som en riktigt god tårta den du gjorde. Ja jag tycker om kyrkobesök, en stund av stillhet och reflektion.

Elisabet: Ja det är just kravlösheten som är bäst. Man behöver ju inte gå i kyrkan, det gör man ju precis som man vill med :)

Marianne: Ja visst är det en dramatisk högtid! Nu för tiden hinner jag inte med alla dagar, vill ju hinna med så mycket denna helg. Jag tycker att annandagens emmausmässa är så fin. Under ett antal år deltog jag i mässan med att läsa texter.

Femte året i Hjo sa...

Påsken är bra som du säger, att vi går mot den ljusa årstiden. Nu när jag slutat jobba kan jag tycka att den är lite för lång. Kyrkan och religionen bryr jag mig inte om. Bäst så.

Evas blogg sa...

Andra året..: Ja när ljuset återvänder då känns det som om det är på väg åt rätt håll. Nej vi har alla våra olika intressen och fint är väl det.