tisdag, april 19, 2011

Ibland behöver man prata om sjukdomar

Jag är ingen vän av sjukdomssnack, blir mest bara nedstämd av att människor ideligen pratar om sina sjukdomar. Trots det behöver vi ibland få tips och råd från andra, som har liknande sjukdomar som oss själva.


Jag har fått något som kallas IBS (irritable bowel syndrome), mycket irriterande och jobbigt. En sjukdom som begränsar. Nu undrar jag om det är någon som har några goda råd att ge? Inga mediciner finns men det kanske finns sätt att leva på som gör det drägligare att leva.


Tips och råd tas varmt emot!

24 kommentarer:

Bloggblad sa...

Stressa mindre... det hjälper. Jag har fått en mycket snällare mage sedan jag började äta receptfria piller med bakterier i, från apoteket. Den är tyst och lugn och snäll numera.

Evas blogg sa...

Bloggblad: jag stressar väldigt sällan. Däremot har jag en kronisk värkproblematik som gör att kroppen ofta är inställd på stress. Vad heter de pillren?

Eva och Fred sa...

Em berättade att hon levde på kokt potatis och palsternackor i ett år innan hon blev bättre - jag ska fråga henne.

Evas blogg sa...

Eva och Fred: tack! Potatis och palsnernackor är helt ok, men ett helt år!!!

Gunhildsblog sa...

Den här länken har Du förstås redan varit in på:
http://www.colonirritable.se/index.html
?
Ngn överkänslighet, har Du kollat det? Tänker på gluten/laktos, sådana givna?

Cecilia N sa...

Det finns forum /mejllistor för allsköns "vi som ...". Antagligen finns det även för IBS:are.

Veronica sa...

För några veckor sedan så var det en special på Fråga doktorn och jag har för mig att det var IBS i synnerhet, men troligen magbesvär över lag. En ung kvinna, som haft besvär i flera år, tipsade bland annat om att skala all frukt, men det kan ha varit mer mot gaser, men det kommer ju ofta med IBS... Kolla på svt play om avsnittet finns där och annars kanske de har info Fråga doktorns sida där. (Och annars får du gärna slå en signal och så kan vi ses och prova lite övningar och annat. Har tänkt att erbjuda vänner några fria lektioner för att få lite mer erfarenhet inför nästa Indienresa.)

Evas blogg sa...

Gunhild: Tack! Ja jag har läst den länken. Jag äter bara lactosfritt men har funderat på gluten. men, njae, känns inte som det stämmer.

Cecilia: Ja det har du rätt i!

Veronica: Tack ska du ha! Jag skalar all frukt. Hör kanske av mig. Tror du yoga är bra för den här typen av sjukdom?

Veronica sa...

Jo och undvik fullkornsprodukter ett tag, sa tjejen som var med i programmet. Och från annan källa: prova att undvika mjölkprodukter, oljig mat, sötsaker/ söt mat och fullkorn igen. Ta det lugnt och sköt om dig!

Evas blogg sa...

Veronica: Mjölkprod undviker jag redan men fullkorn, kanske får hoppas över bröd ett tag. Jag äter bara fullkornsvarianter.

Veronica sa...

Jo, yoga kan absolut hjälpa, men det är ju ingen snabbkur, tyvärr. IBS är en av de sjukdomar som är så vanligt förekommande att den förärades med en speciell genomgång under terapeututbildningen...

Anonym sa...

Kan inte låta bli att dela med mig av några tips - fast vi inte alls känner varandra, halkar in här ibland via Jans blogg...
Men alltså: vi är några som slutat med alla färgämnen, alla sockerersättningar och nästan alla andra tillsatser som har nummer.... Vi använder riktigt smör, fet mjölk och hembakat bröd. (Tål man inte laktos kan man ändå äta lagrad fet ost om man vill) Den som är överkänslig mot något avstår såklart från just det. Eftersom vi är flera hushåll kan vi hjälpas åt. Så vi turas om att baka och göra lunchlådor för en vecka i taget. Faktiskt skönt att få hemlagad snabbmat med sig!
Dessutom promenerar vi och har gått med i en yogaklass.
Ingen av dem som hade magar med buller och diagnoser har längre några problem.
Lycka till!

em sa...

Eva,
Nej, det var inte ett helt år, men åtta månader. Se'n satte jag in ett födoämne i taget - låååångsamt. Det tog lång tid innan jag kunde äta bröd.
Att jag tog saken i egna händer berodde på att jag aldrig fick träffa samma läkare när jag kom på återbesök, och alla gav olika diagnos och hade olika förslag på behandling, från stomioperation till piller.
Margaretha

Evas blogg sa...

Veronica: Men tänk att den är så vanlig och det är så sällan man hör att någon är drabbad!

Anonym: Vilken otroligt bra idé! Jag tror mycket på det du säger, att vara noga med vad man äter. Alla tillsatser kan inte vara bra för några magar, känsliga eller ej. Tack för tipsen!

Margareta: Åtta månader är nog så mycket. Tålde du ingenting när du slutade med det mesta? Kan du äta av det mesta nu eller håller du dig till vissa födoämnen?

Anita sa...

Jag tror det finns många varianter av IBS. Överkänslighet, stress, olämplig mat är väl det vanligaste.

Själv har jag "botats" av att helt undvika kolhydrater i form av socker potatis, ris, vitt bröd, mat med massor av E-ämnen och några andra födoämnen som jag vet att min mage protesterar emot. Att jag gick ner 10 kg av bara farten var inte helt fel - det var de kilon som skulle bort. Och magen är lugn och fin!

em sa...

Eva,
Egentligen vet jag inte vad jag tålde och inte tålde, de var de blodiga diarréerna, som fick mig att så drastiskt sluta med nästan allt.
Nu äter jag det mesta (fast jag är, och har alltid varit vegetarian), men på grund av en annan sjukdom i ytterst små mängder.
Margaretha

Anita sa...

Hej igen Eva! Jag glömde säga att all mjölmat är bortrationaliserat i min kost. Mjöl har orsakat de mesta besvären för mig. Men, som sagt, jag tror att vad man kan äta och inte varierar en hel del för olika personer. Hoppas du hittar vad som hjälper dig!

Evas blogg sa...

Anita: Ja det är nog väldigt individuellt vad det är man tål och inte. Socker och vitt mjöl märker jag direkt av och vin. Och fet mat. Det gäller bara att börja tänka om. Tack för tipsen!

em: Usch lät som ett jobbigt tillstånd! Små portioner, det har jag också börjat lära mig att ta. Hellre ofta och lite, då mår min mage bäst.

Anita: Tack ska du ha!

Cecilia N sa...

http://ibsforum.se/

Frågade på ett annat forum ...

Anonym sa...

Jag har inga råd, men ville läsa kommentarerna!
Det är klart att man kan prata om sjukdomar, jag tror att jag förstår hur du menar, för det finns ju olika sätt att samtala om dem; bara gnälla och älta, eller faktiskt försöka att ge varandra hjälp, stöd eller uppmuntran...

Evas blogg sa...

Cecilia: Tack snälla du!

Carina: Ja det är en skillnad där, och bloggen är ett fantastiskt forum för att få råd och stöd. Jag är så tacksam för det!

Bloggblad sa...

Oj, nu har du fått många tips, hoppas att nåt hjälper. Min dotter fick den diagnosen, men jag tror att hon är bättre, för hon har inte sagt nåt på länge. Mjukt bröd undviker jag, och det har också gjort magen tystare.

Probiomax tror jag min sort heter, men de har en hel hylla med olika. Jag tog den billigaste... tuggtablett.

Elin sa...

Har ju inte IBS, men ibland orolig mage och diverse annat stök med kroppen. Säger som många andra: Ytterst lite socker och vitt mjöl (jag fuskar ibland, men både mage och huvud/kropp av värk säger ifrån då). Hälsokostens probi-piller är väldigt bra. Sedan jag började med dem blir jag väldigt sällan förkyld eller annan sjukdom, jämfört med förut och jag har dessutom inte haft en enda svampinfektion vilket jag led av för jämnan förut.
Sen tycker jag ju att yoga är fantastiskt för alla, oavsett ålder och tillstånd. Gäller bara att hitta rätt sort.

strömmas sida sa...

Hej

Jag hittade din fina blogg via någon annans sida. Har även kollat din hemsida med dina fina målningar.

Nu är jag lite sent ute här med bra tips för din mage och tarmar.
Jag vill varmt rekommendera ekologiskt odlad Aloe Vera dryck.

Den får slemhinnan i magen att fungera optimalt.
Bevarar balansen mellan goda och dåliga bakterier.
Ökar upptaget av vitaminer och antioxidanter.
Normaliserar PH-värdet och motverkar en för sur miljö.

Det är 90 dagars Nöjd Köp Garanti. När man druckit 3 dunkar och om man inte är nöjd, så får man pengarna tillbaks.

Kolla gärna min sida och läs mer om det hela. Känner du att du vill prova så hör gärna av dig. Mitt namn och telenummer där på sidan.

http://www.myaloevera.se/460000640223/hem

Natthälsningar
Ingrid Strömgren