måndag, december 21, 2009

Julstämning 1

Besök hos optikern idag, det är fem år sedan sist och synen hade försämrats mycket. Ett dyrt kalas blir det, men nödvändigt. Tre par nya fräscha bågar provades ut och både optikern och jag insåg att den svarta kulören passade bäst.

Efter glasögonstunden träffade jag en god vän på hemvändarbesök över julen. Vi flanerade längs gågatan och kände julstämningen i hjärtat. Stora snöflingor dalade ner och girlander lyste upp vår stads gågata. Att människor omkring oss sprang fram med något stirrande blick, det brydde vi oss inte om. Lugnt gick vi där och samtalade om livet. Hann även med en kopp kaffe på stans bibliotek. En kort träff, men en träff med innehåll.

Och tänk, när jag kom hem ringde ett läromedelsförlag och ville beställa min bok. Den hade jag nästan glömt. Skriven år 2001 och inaktuell för mig nu, men tydligen inte för andra. Jag fick bege mig ner i källaren för att leta böcker och längst in i förrådet hittade jag två oöppnade lådor. Vilken tur att jag fortfarande har ett antal ex. kvar. Lite märkligt är det, att beställningen kom just idag då jag funderat på att skriva en novellsamling. Jag som aldrig mer skulle skriva en bok!

Så kan det vara, en dag strax före jul.

5 kommentarer:

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Men vad kul med din bok1 Det är inte så dumt med en källare där man kan spara sina lådor, rätt som det är behövs de igen! Och optikern ja,ska nog också få ett besök av mig,gruvsamt dyrt bara.

Evas blogg sa...

Eva: Ja det var så kul och oväntat. Tack och lov för att jag har ett antal ex kvar i mina gömmor! Jag tog årets skattepengar till nya glasögon. Tre par behöver jag eftersom jag inte klarar av progressiva. Och jag tycker det blev ett bra pris: 3 400 kr inkl. synundersökning. Hade väntat mig mer.

Min nya blogg sa...

Kul med nya glasögon! Och vilket fantastiskt pris, endast 3400 kr för 3 par!! Jag köpte 1 par nya i höstas och betalade nästan 8000 kr... Progressiva glasögon är dyra, men för mig är de guld värda.

Annika Estassy sa...

För drygt ett år sedan fick jag gå över till progressiva glas - det gick inte längre med vanliga. Det tog mig 1 månad att vänja mig och nu vet jag inte hur jag skulle klara mig utan dem! Grattis till ett bra pris - bild på de nya bågarna önskas! :)

Elisabet. sa...

Jag ber att få gratulera madame till bok-beställningen! Härligt för dig! Och så säger jag som Annika .., bildbevis, tack .-)

Ja, på glasögonen.