måndag, november 23, 2009

Sandbilschauffören är en vardagsängel

För ett antal år sedan gjorde jag en akvarellserie som jag kallade "Vardagsänglar". Enbart kvinnor i varierande miljöer. Jag ville lyfta vardagskvinnan, de som kanske inte syns, märks eller tar för sig så mycket av livet. De som kanske sliter i det tysta. När jag målade bilderna fantiserade jag över vilka kvinnorna var. De var lågvalönade och tog största ansvaret om familjen. Så såg bilden ut.

Nu har jag börjat fundera över om jag ska göra en ny serie, denna gång med män. Den första jag kommer att tänka på är sandbilschauffören. (Och jag vet, det kan även vara en kvinna men jag har aldrig sett någon kvinnlig sandbilschaufför). Tänk dig:

Mycket tidig vintermorgon. Det är mörkt och tyst, de flesta människor ligger och sover. Ute är det ruskväder och vägarna glashala. Du kliver ur en varm säng, klär på dig och ger dig ut på den glashala vägen. Åker till lastbilen, som är fylld med sand. Därefter kör du iväg det stora fordonet på krokiga, hala vägar, för att sprida ut sanden. Enbart för att vi andra ska kunna köra lugnt när vi, några timmar senare, ger oss ut på vintervägarna.

Det kallar jag en vardagsängel!


8 kommentarer:

Cecilia N sa...

Och han som kommer strax efter: busschauffören. Så att vi som inte vågar köra oavsett sandning också kommer fram.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Så fint med vardagsänglar som underlättar vår tillvaro!

Elisabet. sa...

Och gatsoparen! Man dånar när man ser hur det EGENTLIGEN ser ut på stan, efter en lördagnatt med festande ungdomar som slängt skräp och flaskor överallt!

Dom, gatsoparna, borde få medaljer!

Annika Estassy sa...

Tidningsbudet! Jag ger alltid en chokladask till tidningsbudet när det är jul.

kaja sa...

hm, många är det kanske men inte min son. däremot är hans fru en ängel som står ut med hans gnäll när han måste gå upp tidigt. hon går till och med upp och äter frukost med honom!

Evas blogg sa...

Cecilia: Ja busschaufför är ett tufft jobb som jag aldrig skulle fixa.

Eva: Ja visst är det!

Elisabet: Ja där har vi ännu en grupp änglar som behöver lite cred.

Annika: Just det. Vilken fin gest, det tror jag att jag ska efter.

Kaja: Åh, en ängel till!

Tankevågor sa...

Jag älskar dina vardagsänglar och den nya serien blir säkert lika fin.

Jag tänker på min son och hans fantastiska tålamod och ork med att vara nybliven pappa, studerande och jobbaextra-på-kvällar-pappa och alltid gå med ett leende med lillan till hennes babysim tex.

Han är en vardagsängel med massor av kärlek tycker jag. :-)

Evas blogg sa...

Londongirl: Tack ska du ha! Vad roligt!! Ja din som låter verkligen som en vardagsängel.