fredag, maj 22, 2009

Glad hund med infektion i örat

När man har sin stuga vid skogsbrynet är det ingen rusningstrafik förbi vårt viste.

Men det händer och när vi, som just nu, har hundbesök behöver förbipasserande förvarnas om att här finns förtillfället en glad hund. Glad, så till vida att hon skäller högt och springer fram till den som har vägen förbi. Det är inte alla som tycker om hundar, särskilt inte när de skäller. Zazza skulle aldrig göra en fluga förnär men det kan ju inte andra veta.

Därför har jag målat två skyltar ikväll. De får sitta uppe när hon är här. En skylt från varje håll.

Hoppas förbipasserande har förståelse för att jag inte vill koppla Zazza när hon är här. Hon går aldrig från gården men blir mycket glad när någon kommer på den lilla skogsvägen

F ö har vi varit på veterinärbesök idag. Zazza har kliat ena örat hela förmiddagen och skrikit till när hon gjort det. Tack och lov har vi en veterinärkompis här på ön som snabbt gav oss hjälp.

Svampinfektion som nu ska behandlas med örondroppar.

En trött hund ligger nu och sover efter dagens alla bestyr.


10 kommentarer:

mossfolk sa...

Haha, det är ju underbart med de där skyltarna!

Så skönt med en bekant som är veterinär. Det saknar jag sedan vi flyttade till Örebro.

Anonym sa...

Skyltarna är så häftiga! Jättebra!

Det verkar som din trådlösa uppkoppling fungerar som den ska? Kul!

Evas blogg sa...

Mossfolk: Jag kom på dem igår e m. Bättre att förvarna folk än att de ska bli helt överrumplad. Vi brukar ju inte ha hund här. Alltid bra med en veterinär i ens närhet när man har djur.

Marskatten: Tack ska du ha! Ja nu fungerar den bra, för det mesta. Ibland vill den inte men huvudsaken att den funkar under vissa tider på dagen.

Vonkis sa...

Tillhör ggruppen som inte blir överförtjust är det kommer främmande hundar springande mot mig men som du säger, så där ute i nästan_ingenstans kan man inte räkna med att hundarna ska vara kopplade, de måste ju också få springa av sig ordentligt.

Evas blogg sa...

Vonkis: Samma här. Jag blir rädd om det kommer en skällande hund emot mig (och vem blir inte det). Men, som du säger, känns så fel att hon inte får vara lös här ute. Det går så sällan förbi någon här.

Monet sa...

Jag förstår precis hur du resonerar. Jag har själv haft hundar sedan jag var liten, stora och små. Och GLADA. Just nu är det liten fransk pudelvalp, också glad.

Men ALDRIG, trots att vi också sist bodde på ö och mitt i skogen och sällan hade folk som passerade, att jag skulle låta min hund vara lös. (Innan ö-tiden fick de vara i våra inhägnade trädgårdar)

Vad händer om den "glada" hunden överrumplar en liten unge? Hundskräck för resten av livet troligen. Dessutom kan man faktiskt aldrig garantera att en vanligtvis from hund inte attackerar - de är trots allt djur och vissa instinkter kan ibland ta över.

Om du känner att du måste ha hunden lös, skulle jag låta henne vara det under din uppsikt. Och dessutom vara helt säker på att hon kommer på inkallning och inte rusar fram för att hälsa och vara glad och därför inte lyder. Alternativt skaffa löplina så att hon får svängrum men inte kan rusa iväg för långt.

Jag vet att jag låter trist men som hundägare (och hundpassare) har man faktiskt ansvar för att hunden inte på något sätt generar andra.

Här i Frankrike är det massor med lösspringande hundar som sätter skräck i både vår lilla valp och också oss trots att vi är vana vid hundar. Väldigt obehagligt!

Lycka till med öroninfektionen och var glad att det "bara" var svamp. Vi brottas med samma sak fast här orsakad av ilskna gräsvippor!

Evas blogg sa...

Monet: Ja nu har hon lina när vi inte kan hålla uppsikt över henne.

Monet sa...

Eva: hoppas du inte tyckte jag var en "messerschmidt" som framförde min åsikt. Men jag tror att du hade känt dig eländig om någon blivit rädd eller kanske skadad också. Eller råkat ut för annat som inte känts bra.

Den som köpte vårt ställe på ön (vi hade vår Max i löplina) köpte också hund som förstås slet sig och i början sprang lös. Vi hade heller inte mycket folk som kom och gick. Men vår köpare har nu varit tvungen att stängsla in hela stora skogstomten. För den glade valpen kastade sig över en grannfru och skitade ner hela henne och skrämde henne rejält trots att han bara ville gladhälsa.

Två andra grannar blev helförbannade när hunden grävde upp i deras rabatter och en tredje, flera kilometer därifrån fick ge sin löptik abortpiller för att den "glade" varit där och gjort förbjudna besök.

Så det kan faktiskt hända saker som man inte alltid tänker på:-)Ville jag säga i all välmening.

Evas blogg sa...

Monet: Nej då, det är lugnt. Jag förstår vad du menar. Och jag skulle själv inte vilja få påhälsning av en storskällande hund när jag tog min skogsrunda. Förr när Zazza var här gick det mkt sällan någon förbi men nu, särskilt under helgen, har det blivit en populär runda att gå. Särskiltbland hundägare (som verkar ha blivit fler under det sista året). Så nu får jag hålla mer koll på henne och kopplad ibland. Trist men lugnast för alla parter.

Christina sa...

Underbar hundskylt, och jag tror alla hundar mår bra av att vara lösa lite då och då under ordnade former :)

Man måste hitta en balans, men hundar måste absolut få vara lösa lite till vardags...