tisdag, oktober 14, 2008

Morgonmässa


En gång i månaden firar vi morgonmässa i kyrkan nära mig. Det är en av de bästa stunderna under månaden. Många tycker att jag är aningens konstig som, frivilligt, kliver upp klockan sju för att gå till kyrkan. Och visst tar det emot när klockan ringer, särskilt när det är mörkt och kallt ute. Men bara jag övervinner motståndet och ger mig iväg blir jag alltid lika nöjd.

Det är som om orden, sången, bönen och kommunionen känns mycket starkare i mig dessa morgonstunder, då dagen ännu inte hunnit forma mina tankar med yttre upplevelser.

Efter mässan äter vi frukost tillsammans. Goda samtal och massor med härlig frukostmat i en salig blandning.

I morgon ringer min klocka sju igen.

Morgonmässan väntar.

Uppdatering onsdag förmiddag:

Det blev en synnerligen fin stund i kyrkan, som var i det närmsta full. Ett gäng studenter från Härnösands stift har kursverksamhet förlagd till bl a vår församling denna vecka. Kul att träffa dem då jag känner några sedan tidigare. Fin mässa, god frukost och trevliga samtal.

Solsken och klarblå himmel när jag gick hemåt igen. Precis som jag kände det inom mig.

Nu väntar en influensaspruta på mig

11 kommentarer:

S o F sa...

Det låter som en riktigt trevlig "tradition"/vana.

Jag nästan känner gemenskapen bara genom att läsa dina ord.

Ha en fin stund morgon!

Det Mörka Hotet sa...

Jag tycker också att det låter trevligt, ett bra sätt att inleda dagen.

Evas blogg sa...

s o f: Ja det är det, mycket. Tack snälla! Det blev en fin stund.

Samuel: Ja den positiva känslan brukar sitta i hela dagen.

Elisabet. sa...

Och jag sitter här och klistrar och det är som en liten mässa det också .., en glädjestund när man inser hur mycket man har att vara tacksam över.

Härlig musik från cd-spelaren.

Pelle som sover på soffan.

Och Ledig Dag.

Evas blogg sa...

Elisabet: Låter som om du har en riktigt fin dag!

Cecilia N sa...

PKV mitt i veckan?

Anar att kombinationen mässa-frukost skulle passa mig bättre än som det är här (varje vecka): mässa.
Frukost får man fixa själv innan man går hemifrån och då är det ju så mycket lättare att dröja kvar i morgontidningen ...

Evas blogg sa...

Cecilia: Nej det är praktik i samverkansdagar. Ja det är helt underbart att gå till kyrkan med tom mage. Ta emot nattvarden och sedan få en bastant frukost.

Jämtlandstösen sa...

Ja, jag minns att de där morgonmässorna med frukost efteråt var mysiga. Tror din församling är rätt ensamma om det, men helt klart något för fler att ta efter.
Tänker faktiskt själv influensavaccinera mig i år, för första gången. Känns som hösten hittills mest varit en enda lång förkylning, och längtar inte efter en influensa på det direkt...

Evas blogg sa...

Jämtlandstösen: Ja stort cred till församlingen för dessa mässor. Är det inte så att många förs. har någon samling en dag i veckan, för att sedan jobba med planering...? Här bjuder man in alla och det är jag så glad över. Klokt av dig att ta influensasprutan. Har ni redan varit hårt ansatt av virus så är man nog mer utsatt när det gäller influensasmitta. Den verkar bli hård i år dessutom.

Cecilia N sa...

Jag vet en församling som har bön en gång i veckan på morgonen. Prästen är inte schemalagd på det, utan den sköter tanterna själva.
Och sen är det fika!

Här i stan har de börjat med morgonbön mån-fre kl 8.00, fast mässa på onsdan då. Huruvida man kan slinka in på närbelägna fiket efteråt för frukost vet jag inte.
Jag ska höra med dem.

Evas blogg sa...

Cecilia: En gång i veckan skulle passa mig perfekt, men helst med frukost efteråt :-)