måndag, maj 19, 2008

Jag läser Karin Långström Vinge :s inlägg om "spontanliturgi" och jag ler stort. Ett underbart inlägg. För visst kan det kännas så ibland i kyrkan, att det ska vara så uppstramat så själva glädjen försvinner. Evangelium betyder glädjebudskap men ibland känns den glädjen aningen frånvarande. Jag håller med Karin, mer spontanitet skulle höja gudstjänstlivet. Just därför brinner jag för ämnet delaktighet. ALLA är vi församlingen och ALLA har vi något att tillföra, mer eller mindre. Och ju fler som medverkar desto mer glädje och spontanitet. Vi behöver inte kunna alla teologiska termer och handlingssätt, det gör inget om vi inte vet när och var vi ska ställa oss upp under gudstjänsten. Vi behöver inte ha svart kavaj och kjol på oss i kyrkan. Vi får vara precis den vi är.

Och ALLA är välkomna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med! Brukar läsa Karins inlägg och tycker hon är så härlig.
Just detta inlägg fick också mig att le...mycket trevligt.

Vad jag funderar på, apropå KLW, det är hur hon orkar ta emot alla kommentarer från kverulanter och andra som påstår sig veta hur bibeln och evangelierna skall tolkas.
En del är rent otrevliga, rent aggressiva i sina kommentarer, men hon bemöter alla med samma sakliga lugn.
Oj, säger jag. Det är starkt av henne.

Karin sa...

Tack för uppmuntran! :)

Det är såna kommentarer som får mig att fixa det andra.

Plus fyrkantsandning. Andas in - räkna till fem - håll kvar - räkna till fem - andas ut - räkna till fem - håll kvar - räkna till fem.

Sen är det bara att börja om från början igen. :)

Evas blogg sa...

Marskatten: Ja visst var det ett kanoninlägg? Klockrent, som man brukar säga. Ja så känner jag också, starkt och moget att bemöta på ett bra sätt. Och tråkigt att vissa människor alltid måste vara aggressiva i sina inlägg. OK att vi har olika åsikter men för den skull behöver man inte vara otrevlig. Det blir ingen saklighet när man hela tiden ska provocera.

Karin: Du gör ett jättebra jobb på din blogg så all uppmuntran du kan få ska vi ge dig! Fyrkantsandning - ännu ett av dina undefundiga begrepp! Fortsätt med det!