onsdag, december 19, 2007


Idag har vi haft vår årliga julklappsbytarträff, jag och min barndomskompis. Vi har haft dessa träffar så länge jag kan minnas. De första åren var det saft och saffransbulle som gällde. Saften byttes med åren ut mot choklad med vispgrädde, för att sedan bli utbytt till kaffe.

Idag bjöd jag på julkaffe och saffranskaka vid köksbordet. En kort stund av frid. En stund som vi varje jul "offrar" av vår dyrbara tid. En viktig stund och en viktig vän, som jag känt under hela mitt liv.

Och dessa korta stunder känns, för mig, viktigare än att det ska vara putsat och städat inför jul. Det perfekta går inte att byta ut mot vänskap. Utan vänner blir livet tomt.

Nej hellre lite skit i hörnen, mindre julmat och julklappshets och mer tid över för mellansmänskliga möten.


15 kommentarer:

Lilla B sa...

Undrar om det inte är fler i år än förra året som tycker att julhetsen blivit helt galen. Man kan ju inte bli mer än mätt. Jo, lite mer, men ändå. Det finns gränser.

Saker har de flesta av oss så det räcker och blir över.
Tid för gemenskap eller bara lite ro för sig själv är en bristvara. Det är där vi borde satsa.

I morgon när arbetsdagen är slut skall jag börja med julklappsinköpen för att avsluta dem på fredag. Då blir det handel av mat och lite städning.

Det gäller att inte kvävas under pyntet och pysslet, under "måsten" som egentligen inte är så mycket måsten alls.

Evas blogg sa...

Lilla b: Precis, det är ju vi själva som skapar alla "måsten". Behöver vi dem, egentligen? Och som du säger, nog har vi så det räcker och blir över.

Inkan© sa...

God Jul Eva!
Familj, vänner är viktiga i ens liv. Speciellt de vänner man känt länge- det vet ju vem man är på något vis!
Men även nya vänner ger glädje!

Evas blogg sa...

Inkan: Varmt tack detsamma till dig!! Ja det är fint med vänner, både nya som gamla.

Jämtlandstösen sa...

Såg mycket gott ut med saffranskakan också:-)

Evas blogg sa...

Jämtlandstösen: Ja då, den satt fint :-)!

Anonym sa...

Säger som i din andra blogg...att du är en mycket klok kvinna.

Evas blogg sa...

Gunnel: tack snälla du! De orden värmde gott.

Anita sa...

God Jul, Eva!

Smulan

Lena sa...

Imponerande att ni hållit traditionen vid liv. Det är precis så som du skriver: Ett rent hus utan gemenskap, då blir ens liv bra sterilt.

Evas blogg sa...

Smulan: Tack detsamma till dig!!

Panter: Ja egentligen är detta med traditioner något som jag ibland kan tycka känns jobbigt, men inte detta. Vänskap som känns bra ska man vara rädd om.

Madicken sa...

Vilken fin tradition! Mina nära vänner bor så långt bort tyvärr..men häromdagen fick jag ett kort med vitsippor från min närmaste vän. Hon skrev att om bara några dagar vänder det och ljuset kommer tillbaka! Det kändes bra.

Evas blogg sa...

Madicken: Ja det är en fin tradition. Ett kort från en vän är heller inte så dumt.

Annika sa...

Visst är det så, hellre lite skit i hörnen. Det viktigaste är ju ändå att umgås med sina nära och kära.
Din kaka där på fatet ser så otroligt god ut tillsammans med grädden och apelsinklyftan. MUMS! Förstår at ni har det jättemysigt när ni ses!

Evas blogg sa...

Annika: Ja det är fint med en stunds surr och gott fika. Och ja, den är farligt god den kakan!!