lördag, juni 02, 2007

Jämtländsk sommardag


Skir grönska. En helt molnfri himmel och varmt. På fjällen ligger fortfarande snö kvar. Det har varit en underbar sommardag i Jämtland idag.

Jag har planterat blommor och gjort fint i stugan. På fredag blir det studentfest därute.

Men jag är så trött! Så sjukt trött. Vet inte om det beror på den kost jag för tillfället äter, den som inte hjälper utan gör att jag går upp i vikt ( 1 kg)!

Nej, nu får sunda förnuftet råda, nu struntar jag i allt vad kolhydratbantning heter. Jag vill känna mig pigg och glad, inte vara som en gnällig tant. Det är inte värt det.

I morgon väntar vuxenkonfirmation i kyrkan och sedan bär det av till stugan igen. Hoppas ni har det lika soligt och fint som vad vi har.

och...
att ni slipper kolhydratfattig kost!!!!

14 kommentarer:

Anita sa...

Gomorron!
Lika underbart väder här. Underbart!

Ge inte upp Eva! Din kropp måste vänja sig. Snabba kolhydrater (som allt socker) går att plocka bort. Det går att vänja sig att leva utan socker - socker är ju den största boven för viktuppgång. Diabetiker går ju oftast ner massor av kilon det första året när de gjort en kostomläggning; det har du säkert märkt.

Tack och lov har jag aldrig tyckt om socker. Men nu har jag tagit bort ALLT socker i min kost (inkl. potatis, ris och vitt bröd) och har på några veckor gått ner 3 kg av de 5 som jag vill minska. Och jag mår jättebra!

Ge inte upp!
En riktigt skön helg!
Smulan

Evas blogg sa...

Smulan: Ja jag vet, socker är jag i princip allergisk mot (när det gäller vikten). Jag tänker fortsätta att äta sockerfritt men börja äta hårt bröd och mer frukt (på denna diet får man bara äta 1 frukt per dag). Jag kommer även att äta fullkornspasta och någon potatis ibland. Tack för att du peppar! Jag behöver det, har så lätt för att ge upp. Nu ska jag åka ut i den varma sommardagen. Ha det så fint du med!

Anonym sa...

Jag vet precis vad som funkar för mig om jag vill gå ner i vikt. Motion. Vad jag äter spelar ingen roll, den sortens bantning har aldrig någonsin funkat, jag blir bara trött och hängig. Långpromenader, däremot. Ju längre promenader, desto större viktminskning.

Jämtlandstösen sa...

Vilken härlig bild! Ja, det har verkligen varit en skön helg. Hoppas att resten av sommaren blir lika fin:-)
Nej, här är det ingen risk för kolhydratfattig kost, jag lever ju på bröd och pasta:-) Nej, men, skämt åsido, jag tror på att äta av allt i rimlig mängd, dra ner på socker och godis, och röra på sig lite mer. Men det är inte lätt, det är det inte.

Anonym sa...

Jag har en kompis som tog bort allt vitt socker ur kosten, totalbröt med saft, kakor, bullar, glass, choklad (ja, allt godis), marmelad, sylt, ketchup, inlagd sill och allt annat som innehåller tillsatt socker. Inget annat ändrade hon i kosten, mer än att sanera maten från tillsatt socker. Hon gick ner 20 kg på ett år. Sedan stannade hon där, för då hade hon hamnat i normalvikt.

Själv var jag inte van vid så mycket socker under uppväxten och inte senare heller... Förrän jag hamnade på en kurs där det fikades varje dag. Jag blev liksom addicted. Fikabröd på vardagar!! Det var jag inte van!

Anonym sa...

Snart kommer resultatet av din sunda kost själv vräker jag i mig av allt det onyttiga /pimpim

Madicken sa...

Jag blev väldigt pigg och tappade några kilo av GI-kosten. Nu har jag inte så bra ordning men ska införa stadig frukost igen - tror det var den som gjorde susen!

Evas blogg sa...

Matilda: Ja det har du alldeles rätt i, motion är nödvändigt. Men för mig behövs även en mkt sockersnål kost.

Jämtlandstösen: Tack! Ja vi håller tummarna för en fortsättning på detta väder! Fast lite regn på nätterna, för plantornas skull! Nej det är inte så enkelt, ibland är det gött att få smocka i sig nåt onyttigt!!

Blyger: Så försöker jag äta nu, har tagit in lite bröd och fullkorn i kosten men inte ngt sött. Och du, den där kursen tror jag visst även jag gick!!!

Pimpim: Ja det är bara att hoppas på det!

madicken: Tänk så olika vi reagerar. Jag tror också på en bra frukost, som man står sig länge på.

Elisabet. sa...

För mig fungerade Viktväktarmaten perfekt. På kort tid gick jag ner tretton kilo, sen gick jag väl upp igen ..-haha -.

Det är klart att man borde sluta med allt socker, men jag tycker att det är livets höjdpunkt att köpa mig en Milanokaka eller att äta färskt bröd med ost och marmelad.

Det är tur att badsäsongen är kort och att det finns stretchjeans ..-)

Anonym sa...

Huga! Låter inget vidare att du blir trött av dieten. Kroppen verkar protestera.

Evas blogg sa...

Elisabet: Ja det är just det, man går så lätt upp igen om manåtergår till sina gamla vanor. Och jag har full förståelse över Milanokakor och annat gott. Och nog kommer jag att ta något gott till kaffet någon gång emellanåt!!

En liten tant: Jag mår bättre idag, nu när jag stoppat in lite kolhydrater i kosten!

Anonym sa...

Jasså?! Tror du DET?! ;-) Tänk, gick vi på samma kurs utan att mötas, måntro? :D

Anonym sa...

Vad skönt det låter att du lämnar den dieten. Jag tror att det är bäst när sunda förnuftet får råda. Vet du...ta mat på en asiett...då ser det mycket ut...fast det är lite :O)

Evas blogg sa...

Blyger: Hm, tror!

Gunnel: Ja nu blir det fullkorn igen men inget socker.