söndag, april 01, 2007

Livet - ett mysterium

Oh, mysterium
Trons gåva är ett mysterium.
Oh, mysterium
Trons gåva är ett mysterium. I. Johansson


Jag har varit på Mysteriemässa ikväll. En sjungen mässa, som kanske tycktes trivial bland vissa. Enkla, stundvis banala ord, inte det mest högklassiga musikverk jag hört. Ändå, satt jag där och gungade med i tonerna, kände mig lite "bubbelglad". Varför? Jag som är en vän av liturgisk ordning? Jo, det jag kände där i kyrkorummet var GLÄDJE. Enkel, ren glädje som smittade av sig och gav en känsla av samhörighet. Som om ett glädjefrö hade såtts och sedan spred sig bland kyrkbänkarna.

Ibland kan det vara bra att bryta invanda mönster och pröva något nytt. Det väcker en nyfikenhet, i alla fall hos mig. Allt behöver inte vara som det alltid varit och allt behöver inte vara perfekt, då kan det lätt bli tråkigt i längden.

Och kyrkan, den var i det närmaste fullsatt!




13 kommentarer:

Anita sa...

Jag ser att du har ett citat av min kusin Ingmar Johansson. Inte kan det ha varit hans mystriemässa som du hörde?
Fast jag ser i hans kalendarium att han har inte varit i dina trakter idag....
http://www.ingmarjohansson.com/

Bloggblad sa...

Å, jag skulle ha velat sitta bredvid dig!

Fast å andra sidan... jag var på en mässa i mässan i Högalidskyrkan i Sthlm i dag, och deras motettkör var inte så pjåkig... :)

Madicken sa...

Jag har haft många konfirmander gillar mysteriemässan. Den är lätt att ta till sig.

Madicken sa...

Oj, ordet "som" försvann..

Ingela sa...

Och jag har varit på sångövning inför passionsgudstjänst på onsdag. Det var flera veckor sedan jag hade ork att gå till kören men nu kändes det bra igen. Musiken är viktig!

Anonym sa...

Jag har en cd med Ingmar Johansson. Har förstått att hans mysteriemässa är populär blend KU. Ett språk som är lättillgängligt...

Evas blogg sa...

Smulan: Men vilket sammanträffande! Nej han var inte här själv. Och jag som skrev att det kunde tyckas banalt!! Det beror inte på att jag vill visa mig högfärdig men jag är van ett mer "högtravat" språk och tyckte att den här mässan var härlig som omväxling. Jag blev glad!!!

Bloggblad: Ja tänk vad vi kunde ha tagit i under psalmen "Du är en bön", jag tycker så mycket om den psalmen. Högalidskyrkan och motettkör, låter fint det också!

Madicken: Jag kan tänka mig att den tilltalar de yngre, ett språk som går att förstå för dem. Jättebra att sådana mässor finns!

Ingela: Låter härligt att få sjunga. Vad har ni på repertoaren?

Blyger: Har du det? En CD? Ja språket går hem hos många tror jag.

Anita sa...

Nej, Eva, jag uppfattade inte alls ditt inlägg som du tror! :)Absolut inte!

Som du säkert vet har Ingmar har även skrivit och tonsatt sången "Du är en bön". En av de bästa sånger han skrivit, tycker jag. Liksom "Alltid på väg" - en sång Ingmar skrev och tonsatte på ett par timmar efter en lång diskussion han och jag hade en kväll för länge sedan..... Den sången har verkligen blivit populär.

Som du kanske förstått har vi delvis olika uppfattningar om religiositet, men jag tycker Ingmar har en mycket liberal och öppen hållning till de religiösa frågorna. Dessutom är han en mycket trevlig person!

Evas blogg sa...

Smulan: "Du är en bön" är en av mina favoritpsalmer! Den sjöng vi igår och då blev jag alldeles lycklig! Bra att du inte misstolkade mig. Ja detta med att kunna mötas, utan att dela samma tro är fantastiskt. Det säger väldigt mycket om personerna. Antar att både han och du är ödmjuka människor, som tillåter varandra att vara/tycka vad den vill/är. Och då kan man ju berika varandra. Det är väl det som är livet när det är som bäst!!

Elisabet. sa...

Tänk, vad musik kan förena .... och skänka glädje.

Fylla tomrum också.

Evas blogg sa...

Elisabet: Precis!

Vonkis sa...

Är en gammal KU:are och fullkomligt älskar mysterium-mässan. Har faktiskt hela sàngboken hemma. Själva làten Mysterium brukar jag sjunga pà lite nu och dÀ. Den ger mig en härlig känsla i hela kroppen.

Evas blogg sa...

Vonkis: den gick jag och sjöng på vägen hem efter mässan. Kände mig helt gladsprallig!