fredag, januari 12, 2018

Vargavinter

Den vecka jag vistades på varmare breddgrader snöade det här hemma mest varje dag. Vi kom hem till ett riktigt vinterlandskap. Det är längesen vi har haft så mycket snö som i år.

De senaste dagarna har det varit minus 20 grader, så vinter det har vi, mer än nödvändigt kanske. Men vackert är det och till glädje för alla skidåkare (och de är många).

   Från detta till:

   detta.

                   Håret blir fyllt av rimfrost och glasögonen immar igen.

En riktig vargavinter. Och varför säger man just vargavinter? Enligt ordböcker betyder det "kall och lång vinter". Att vargen i det här sammanhanget används i ett förstärkande syfte.

Nu verkar det komma ännu mer snö nästa vecka. Det är bara att gilla läget. Och visst känns det bättre med snö och skoknarr än de isiga trottoarerna vi har haft de senaste vintrarna.



3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Det lär ska snöa även här, ja, nästa vecka. Vi får väl se vad det blir av det hela.

Hajan sa...

lilla gumman det var som tusan, vilka kontraster på väderleken.
Men en underbar bild när Ni går i vattenbrynet.
Jättefin bild tycker
En dag var det så "himla vackert" Rimfrosten var så fin. Jag skulle fotografer men jag kunde ej taga kort. Jäkla kamera nej då, jäkla slarviga HARRIET SOM hade chippet kvar i min data efter framkallning av bilder. Det blev inga bilder, rimfrosten försvann medan jag letade här. Man får leva på hoppet.

Evas blogg sa...

Elisabet: Det händer inte alltför ofta hos er, antar jag. Här ska det också snöa mest hela veckan. Nu tycker jag att det räcker.

Hajan: Det är inte vi som går i vattenbrynet, jag tjyvknäppte på några främlingar. Ja rimfrost är vackert. Aj då, tur du hittade det.