tisdag, april 25, 2017

Reseskildring från Amsterdam

Jag och vår yngsta har tillbringat några dygn i Amsterdam, första gången för oss bägge. Vi åkte dit med ett "öppet sinne", inga krav eller måsten att se vissa saker, inte heller att besöka en mängd museer eller tulpanodlingar. Vi ville uppleva staden. Och det gjorde vi.

Att boka hotell i en stad man aldrig har varit i är inte helt lätt. Vi ville bo nära centrum men inte mitt i. Jag hittade ett hotell som såg bra ut, billigt men ändå fräscht och lite på sidan om.

Hotell Library, ja det är ett gammalt bibliotek. Kvällen innan vi åkte kollade jag omdömen om hotellet och insåg att det även fanns rum i källaren och vid vissa våningar fanns ingen hiss. Jag mejlade hotellet och bad om ett rum en bit upp i huset dit hiss fanns. Vi fick ett bra rum med utsikt över delar av hamnen och ett område med husbåtar. Utanför gick en vältrafikerad gata men det var inget som störde.

Kvällsutsikt från vårt rum. Husbåtar i förgrunden, den gröna byggnaden heter Nemo och är ett vetenskapscenter. Det kan man besöka om man har barn (ja även utan förstås) som är nyfikna på att göra diverse experiment (ungefär som Tom Tits i Södertälje). Jag som älskar att studera människor och deras liv tyckte det var underbart att sitta en stund vid fönstret och se människor komma hem till sina husbåtar.

Det var redan många turister i staden, jag antar att det blir fler framöver sommaren. Något att tänka på om man vill besöka museer är att förboka hemma i god tid, annars får man stå i mastodontköer. Vi försökte boka Anne Frankmuseet någon vecka innan vi skulle åka men det var redan fullt. Nu kan jag tycka att det var lika bra för kön till det hus hon bodde i ringlade sig lång när vi gick förbi. Att gå runt i ett hus och trängas med mängder av andra människor det kan jag klara mig utan.

För mig räckte det att gå gatan utanför, höra kyrkklockorna slå och inse att samma klockor ljöd när Anne Frank och hennes familj satt instängda i sin lägenhet.

Vi bodde nära hamnområdet och nära stationen, ett bra läge men skulle jag åka tillbaka skulle jag boka ett hotell i stadsdelen Jordaan. Mycket lugnare med fina små butiker och cafeér.

En av gatorna i Jordaan.

Och en till.

Ett område som vi passerade på väg till vårt hotell var Red Light District. Ett lika vackert område som de andra stadsdelarna, om man såg till husen och kanalerna. Det övriga gjorde mig olustig, alla sexbutiker, sexklubbar och skyltfönster där de prostituerade stod om kvällarna. I dessa kvarter fanns det många Coofee Shops (som inte är vad det låter, där säljs och röks det hasch). Haschdoften låg tung på sina ställen, även på gatan utanför.

En gata i Red Light District. Mycket folk, dag som kväll (natt vet jag inte för då sov vi).

Fortfarande i Red Light District.

Vad som utmärker Amsterdam är alla de cyklande människorna. De är många och de tar ingen hänsyn till fotgängare. Man får vara på sin vakt när man ska gå över en gata för cyklisterna kör fort och skriker åt en om man inte håller sig ur vägen. Sen har vi alla bilar och spårvagnar att också hålla reda på. Det kan bli lite snurrigt i huvudet emellanåt.

Kanal, vackra hus och cykel= Amsterdam.

Pimpad cykel.

Dom swishade förbi. I Sverige ser man oftast cyklister med hjälm och med friluftskläder på sig. Här såg vi nästan ingen med sådan dresskod. Kvinnor i dräkt, män i kostym, någon mamma eller pappa med ett barn bak och ett framför. Inga regler, bara köra på. Jag gick och undrade hur många cykelolyckor det sker per år i staden?

Kanaler och vackra hus, det känns som om det är stadens signum. Så härligt att gå runt i allt det vackra.

Vi gjorde en entimmestur med en kanalbåt, kul att se staden från vattnet och få lite historisk information. Det kostade 160 svenska kronor.

Vad som mer kännetecknar staden är alla husbåtar. Förr var det billigt att bo i sådana men nu är det lika dyrt som att bo i en lägenhet i innerstan. Så mysigt att se deras små täppor på båtarna.

Många hade även blommor på trottoaren där man gick ner till båten.

Flaggan på båten är Amsterdams stadsflagga.

En oas mitt i stan.

Trottoarträdgård.

Att bo mitt i stan och äga en bil kan inte vara lätt. Tänk att fickparkera precis bredvid kanalen. Och att kliva ut bara någon decimeter från vattnet!

Att äta ute i Amsterdam: det finns mängder av restauranger med mat från världens alla hörn. Vi valde två olika italienska restauranger för middagar, den tredje middagen åt vi på hotellrummet (vi köpte med oss mat). På många hotell ingår inte frukosten i hotellkostnaden. Vi köpte med oss frukost och åt på rummet sen åt vi lunch ute. Kostnaderna för att äta ute är ungefär desamma som i Sverige.

Trevlig italiensk restaurang med underbara lammkotletter.

En av dagarna var vi lite trötta på all trängsel och alla ljud. Vi gick då till Botaniska trädgården, en oas mitt i stan.
Även om inte all blomning hade kommit igång var det vackert att gå omkring bland all grönska samt att besöka de olika växthusen. Bland annat det med mängder av fjärilar i.

Sara i det växthus med Sydafrikanskt klimat i.

Att stå under ett grönskande träd, höra bruset från staden och se alla färger, en lisa för själen.

Ostmackan i botaniska trädgården var kanske mer ost än bröd. En fantastiskt god ost. Jag köpte med mig några ostar hem, bl a en Goudaost med örter som smakar gudomligt.

I den lilla trädgårdsbutiken köpte jag några tvålar med tulpandoft, dem ska användas i vårt nya toalettrum i skogsbrynet.

Åker man till Amsterdam den här tiden på året är det många som tar en speciell tulpanbuss ut till en park med mängder av tulpaner. Vi såg köerna till dessa bussar och kände att det var inget som vi längtade efter. Jag ser hellre på människor och hus än på tulpaner, även om det säkert kan vara vackert.

Det fanns ju en och annan tulpan i stan också :)

Staden kändes väldigt öppen och varm (om man undviker Red Light kvarteren där det var fullt med höga eller berusade grabbgäng). Allt kändes så mycket mer laid back än här.

Regnbågsflaggan vajade stolt på många hus.

Är man intresserad av vackra hus (vilket jag är) är stan en guldgruva. Att sedan försöka sig på att gå in i vissa hus kan vara en omöjlighet om man har problem med  en stel och värkande kropp. Vansinnigt branta trappor med små trappsteg. På bilden kan man se hur man flyttar i Amsterdam, man tar det fönstervägen.

Alla krokar som finns nästan längst upp på husen, de är till för att lyfta upp tunga saker till de olika våningarna.

Sammanfattningsvis: Vi hade tur med vädret, solsken varje dag. Det är trångt i centrum men man kan hitta sina oaser. Vill man gå på café får man räkna med att där säljs övervägande öl, vin och sprit, någon kaka finns men inte mer. Däremot finns det många bagerier där man kan ta med sig bakverk och sitta vid t ex någon kanal och gotta sig. Människorna är överlag väldigt trevliga och hjälpsamma. Som de flesta storstäder är det ganska dyrt att turista, det mesta kostar (även att besöka de större kyrkorna). Jag vet inte hur shoppingen är då jag inte är intresserad av att gå runt i affärer. Det enda jag köpte med mig var tvålarna och några ostar. Är man intresserad av blommor finns det mängder med butiker som säljer blomlökar.

Amsterdam är väl värt ett besök, vill man inte promenera kan man ta en spårvagn eller våga sig på att hyra cykel. Vi promenerade mycket och det kändes i kroppen, tack och lov hade vi sköna sängar på hotellet.

Till dig som aldrig varit där förut säger jag: Grattis! Du har något att se fram emot.

Elisabet. sa...

Vet du Eva, vi skulle passa på en semester tillsammans - i allt det du skriver håller jag med -! Jag är inte heller nån som måste pricka av sevärdheter; det är människorna och vardagslivet som är intressant för mig! Och så vill jag ju gärna ha lite lugn och ro ., därför bor vi utanför stan - det kanske vi ångrar när vi väl är där - men just nu känns det rätt.
Tack för en underbar bloggpost!

Ps. När jag senaste besökte Holland - det måste vara femton år sedan - berättade en man för oss varför husgavlarna lutar utåt, mot gatan. Det är för att man ska kunna hissa upp varor, utan att det slår i väggen/fönsterna. Ofta satt det en slags hissanordning längst uppe. Intressant .Det hade jag noll koll på då. Ds.

Eva sa...

Härlig läsning, Eva! Nu vill man ju åka dit!

Evas blogg sa...

Elisabet: Ja tänk vad roligt vi skulle ha! Jag tror inte ni ångrar er, det är säkert jättefint utanför stan också. Hur långt utanför ska ni bo? Ja vi fick veta det vi också, tror jag måste lägga upp en bild på den där kroken som finns längst upp på alla hus.

Eva: Gört!

gunnar i vaplan sa...

Vilken härlig resa. Härliga bilder.
Jag har varit i Holland två gånger, en gång för väldigt jättelänge sedan och en gång när vi landade på ett flygfält utanför Rotterdam, de var då när vi var ett gäng på fyra grabbar som flög med en liten Cessna ner till Paris.

Evas blogg sa...

Gunnar: Tack ska du ha! En fin stad kräver sina bilder :) Var du till Amsterdam?

Hajan sa...

ÅH så uinderbart tusen tack för ditt inlägg. Visstb är det en vacker och vänlig stad, Alla dessa kanaler, vet Du lilla gumman jag har inte varit i Amsterdam sen 50 talet, men alla kanaler och de gamla fina husen fanns ju då med. En underbar resume för mig.
Tusen tack för alla dessa bilder, ha det bra önskar Hajan

Bloggblad sa...

Det var roligt att läsa om er resa - och se de fina vyerna. Jag har varit i Amsterdam när barnen var 12-14 sisådär. Då lärde jag mig det där om krokarna när vi åkte på båt-sightseeing. Men vi stannade bara över dagen. Jag skulle gärna strosa runt där lite mer, men jag gillar att åtminstone ägna lite tid åt shopping - mest för att titta - museum... njae... då ska det vara nåt speciellt. Stå i kö för att sen trängas gillar jag inte.

Nu har jag säkert gjort nåt fel... det står att jag tydligen inte fyllt i alla fält, men det har jag, och klickat flera gånger.

askott597 sa...

Intressant läsning.

Evas blogg sa...

Hajan: Vad roligt att du tyckte om mitt inlägg! Har du rest mycket i dina dagar? Och visst är Amsterdam en trevlig stad, håller helt med.

Bloggblad: Jo då, du har gjort rätt. Visst är det en trevlig stad! I lilla shoppen på Botaniska där tittade jag och handlade men att gå runt i t ex klädaffärer, nej det orkar jag inte. Nej köer och trängsel det har jag också lämnat bakom mig, hur intressant det än kan vara.

Askott: Tack ska du ha!

Vonkis sa...

Har ju fått ett sug att göra en weekendresa ut i Europa och Amsterdam skulle absolut kunna vara något, verkar vara en fin stad. Jag älskar att gå i kyrkor i städer jag besöker så en liten peng kan det vara värt. En liten :-)

Evas blogg sa...

Vonkis: Det är en jättefin stad väl värd ett besök. Det kanske finns någon kyrka som inte tar betalt men de större var inte gratis (minns inte vad det stod att det kostade att gå in).