fredag, november 06, 2015


Underbara Clara skriver så fint på sin blogg "Jag vill gärna tänka på mitt liv som ett sådant där schweiziskt tåg med vita dukar i restaurangvagnen. Där man njuter av åkturen. Inte bara av målet."

Livet som bara rusar förbi, man ser bara ett mål framför sig och missar livet som pågår just nu. Tyvärr är det en verklighet för många.

 I boken "Du är mer än du anar" (Tommy Hellsten) läser jag hans ord om det kroniska jäktandet: "Vi gör brådskan till en sorts naturkraft, en tornado som suger alla med sig utan att vi kan hindra det. Jag skulle gärna ägna mig mer åt mina barn, men jag hinner inte. Jag skulle gärna träffa dig, men jag har inte tid. Jag skulle gärna ha ett lugnt veckoslut men just nu går det inte. På det här viset svär sig människan fri från ansvaret för sin egen tidsanvändning. Inför naturkrafterna står man ju maktlös. Men sanningen är att man har tid för det man anser vara viktigt. "

Kan det vara så att vi egentligen har tid? Att vi skapar våra brådskor helt i onödan?

Själv har jag fördelen med att kunna leva ett långsamt liv, fördelen är kanske ett fel ord, jag är tvungen att leva ett sådant liv för att inte allt ska "rasa ihop". Jag älskar mina och hundens promenader i naturen, de stärker mig något alldeles otroligt. Utan natur i min närhet skulle jag må så mycket sämre.

Jag njuter av åkturen, så att säga.

 

5 kommentarer:

Hajan sa...

Åh så roligt välkommen tillbaka, du har väl vilat och gjort något annat. Jag tror att vi skapar mycket själv, brådskor och annat med. Allt behöver ju inte vara helt perfekt, och inte på ett visst klockslag heller . Vi får taga dagen som den kommer, den kanske inte alls vill just i dag. Jaa då får vi väl prova en annan dag då.
Jag tror du är på samma spår. Nu måste jag taga hand om tvätten som de trevliga Hemtjänstflickorna kom tillbaka med.
Ha en bra eftermiddag nu, tycker Hajan

Karin Härjegård sa...

Klokt, Eva! Jag tycker själv jag börjar hitta ett långsammare sätt att leva och det är skönt! Hinna tänka tankar till punkt. Hinna ta det lugnt. Vilka fantastiska bilder! Hösten är bra härlig.

Evas blogg sa...

Hajan: Ja ibland så orkar jag inte skriva, då tar jag en paus. Ibland blir det lång, ibland kort. Så sant, allt behöver inte vara perfekt. Sen är det olika skeenden i livet där vi har mer eller mindre tid. Tack detsamma!

Karin: Vad skönt att du hinner tänka tankar till punkt, det är viktigt tror jag. Tack! Ja visst är det en underbar årstid!!

Elisabet. sa...

Här levs ett i alla stycken långsamt-liv. Underbart är det!

Evas blogg sa...

Ja visst är det härligt Elisabet!