måndag, augusti 24, 2015

Mannen på balkongen.


Att vistas på en främmande plats kan locka ens fantasi. Att bo mittemot hus, där vardagen utspelar sig, gör krumsprång i min hjärna. Mitt huvud fylls med berättelser.

Balkongen där mitt emot fyllde mig med frågor. Vem bor där inne? Vem är det som har låtit blommorna torka ihop? Balkongdörren alltid öppen, kan det vara någon som jobbar hemifrån? Eller är det en gammal människa som bor där?

Till sist fick jag svar.

En eftermiddag stod en man där och rökte och såg ner på folkvimlet på gatan. Ägnade inte de vissna blommorna en enda blick. Fimpade och gick in i lägenheten. Därefter började min hjärna att jobba igen. Vem var han? En författare som hade tagit en paus från sitt skrivande? Hade han familj? Trivdes han med livet?

Nu finns det uppslag för en novell i mitt huvud. En dag kanske jag skriver den.


 
 
 

4 kommentarer:

Hajan sa...

Kära hjärtans då, det är ju nästan en liten kriminalare på gång.
Man undrar ju vad som finns innanför balkongdörren?
lite kymigt eller hut, Vi är lite lika Ewa Du och jag, jag har också livlig fantasi och tänker på saker och ting.

Typiskt nu fick Du mig med att undra, vad tusan är det för något?-

Evas blogg sa...

Hajan: Ja det skulle det kunna vara :) Se där, du kanske skriver en novell.

Elisabet. sa...

Ja, sånt är så himla roligt! Sätter fantasin i rörelse!

Evas blogg sa...

Verkligen Elisabet.