måndag, oktober 21, 2013

En hyllning till våra bibliotek.



Nu sitter jag här med en trave böcker igen. En lyckokänsla. Böcker som öppnar nya världar, lär mig nya saker och ger mig kunskap och underhållning. Allt detta kan jag tacka stadens bibliotek för. Ett bibliotek som har funnits i mitt liv sedan jag var liten. Där hjälpte mig tant Birgitta välja böcker, när jag som tioåring fick tillåtelse att själv ta bussen dit. Många är de gånger som jag har traskat in genom dörrarna till detta hus.

Jag gillar bibliotek, går gärna in i ett sådant när jag besöker en ny stad. Minns första gången jag träffade svärsonen, det var på Linköpings bibliotek över en lunch. Det råder oftast ett lugn i dessa lokaler och av alla böcker doftar det främmande världar.

Tänk att det idag, år 2013, fortfarande finns ett begrepp som heter låna. I det köphysteriska samhälle vi lever i finns det någonstans där vi kan få låna. Hur underbart är inte det?! Vi måste värna om våra bibliotek, de är skatter. Och de är en ovärderlig skatt för alla som inte har råd att shoppa böcker.

När jag sitter här och bläddrar bland de nylånade böckerna är känslan densamma som när jag var tio år, en pirrkänsla i hela kroppen. En förväntansfullhet på vad jag ska få möta. En flykt från vardagen? Ja kanske, vem har inte sådana?

Jag är en boknörd och kommer alltid att vara det. Låt aldrig biblioteken försvinna!!

4 kommentarer:

Hajan sa...

Så länge det finns sådans som Du
behöver Du nog inte vara orolig.
Där jag bor kan man bestämma en
dag och hänga ut sin påse med böcker, sen byts den ut med nya.
<jag hade en granne som utnyttjade
detta system. Hoppas det finns kvar det är 3,5 år sen jag flyttade hit, så det kanske är borttaget.
Jag har två vecktidningar, så har
jag Ernst men den kommer ju inte så ofta. Sen min dagstidning så
tittar jag mycket på Tv. Försökte med talbok ett tag, men det var inget för mig.

ha det så bra önskar Hajan

Anonym sa...

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Biblioteken är ovärdeliga både för boklånens skull och som träffpunkt för oss alla, inte minst för våra invandrare. Och så finns ju många tidskrifter att sitta ner och läsa i, ofta så dyra att man inte kan köpa själv utan att ruinera sig.

Bloggblad sa...

Jag är en flitig lånare, har inte plats eller råd att köpa, för jag läser mycket.
När jag hör boktips i tv eller radio, tar jag fram paddan och beställer direkt på bibblan.
På vårt bibliotek är det mest aktivitet runt datorerna...

Evas blogg sa...

Hajan: Vilken fiffig ide´att hänga ut sina böcker och få nya!

Norbergianblue: Ja det är ett fantastiskt hus med många möjligheter. Och cafe´ finns det dessutom! I alla fall hos oss.

Bloggblad: Ja visst är det härligt att kunna låna vad man vill.