torsdag, augusti 01, 2013

Jag gillar födelsedagar


Det kan jag erkänna, jag är lite småbarnsligt förtjust i den här dagen som är min (och många andras) födelsedag. Det finns en pirrig förväntan över dagen. Inte så att jag går och väntar på en mängd paket, det är mer som en glädje över att finnas till och ha en alldeles egen dag, den dag då jag kom till världen.

I morse regnade det och marken är fortfarande blöt. Nu strålar solen. Bonden har nyss svämgödslat åkern utanför vår stuga och det medför en icke angenäm doft som vi får stå ut med idag. Jag ska göra i ordning jordgubbstårtan, som sig bör denna dag. Att fylla år mitt i sommaren är en glädje i sig, sommarkalas varje år. Jag minns födelsedagen jag firade hos mormor och morfar, jag fyllde kanske 9  år, jag har en bild där jag sitter i deras berså och äter jordgubbstårta. Jag och morfar fyllde år på samma dag så det blev dubbelt firande.

Numera firas det i mindre skala. Vänner har kommit och gått, en del finns kvar och några av oss firar fortfarande våra födelsedagar tillsammans. Min gamla och mor och svärföräldrar kommer hit en stund. Tänk att fortfarande ha dem kvar, det är något jag tänker på varje år. Ett år till. Jag saknar min pappa denna dag, som han älskade att uppvakta på födelsedagar. Han valde omsorgsfullt ut sina presenter, köpte fina kort och textade vackert på dem. Han var så lycklig när han fick överlämna sina gåvor. Älskade pappa, han ser mig nog idag i sin himmel och skänker fina tankar till mig.

Fortfarande håller jag mig på femtiostrecket och det känns bra. Mindre gammalt, så att säga. Det blir säkert bra kommande streck också. Det känns bara så långt borta (fast det inte är det).

Nu väntar dagen på mig. Jag ska gå ut och plocka en ros för att fira att just jag föddes denna dag för 58 år sedan. Att jag fortfarande får vakna upp varje dag och uppleva det fantastiska livet.

Den största av gåvor.

12 kommentarer:

mossfolk sa...

GRATTIS på födelsedagen!
Och vilket härligt inlägg! Jag är också barnsligt förtjust i födelsedagar och hoppas få fortsätta vara det livet ut :)

Evas blogg sa...

Mossfolk: Tack snälla du! Visst är det kul att man kan känna den där födelsedagsglädjen?!

Ruta Ett sa...

Bamsekramar från Göteborg - Här är en till som tycker att födelsedagar är underbara och verkligen bör uppmärksammas OCH även namnsdagar!
Hurra! Hurra! Hurraaaaaaa!

Elisabet. sa...

Ja, vi har ju redan sjungit för dig, men ett blogg-grattis kommer här ändå ,-)

Och en stor kram!

Tankevågor sa...

Stort varmt grattis på dagen från mig! Kram på dig fina Eva!

Lisbeth

Cecilia N sa...

Grattis på födelsedagen!

Jag har idag slagit in paket och bakat tårta, för imorgon finns en annan födelsedag nära mig.

Hoppas att din dag varit till belåtenhet.

Evas blogg sa...

Ruta Ett: Tack snälla du! Vad roligt att vi är fler som gillar att fira!

Elisabet: Jag älskar era telefonsamtal med sång! Tusen tack och kram till er!

Lisbeth: Tack fina du!

Cecilia: Tack snälla! Ja den har varit till belåtenhet, om än lite kall. Men värmen från släkt och vänner gjorde sitt. Hoppas ni får ett fint firande i morgon.

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Tycker som du. Klart man ska fira att finnas till! Kram!

Evas blogg sa...

Eva: Ja det är verkligen värt att fira! Kram

Hajan sa...

Grattis lilla vän.
Det var ett underbar inlägg
som du gjort. Du skriver så rart om din pappa. Så rara minnen från
den tiden. Vem tycker inte om att fylla år ? Du verkar rädd för
60 strecket. Jaa det går undan
jag är Skiträdd, har ju hamnat efter 80 strecket nu. Jag bliver 83 år. Men får man må skapligt så
går allt. Så underbart ditt foto
är med regndropparna på.
Mästerligt taget, kram från gammelgäddan Hajan

Anonym sa...

Happy birthday, or congratulations in Swedish! What a lovely, thoughtful post!

Evas blogg sa...

Hajan: Tack ska du ha! Ja du är ett antal år äldre än jag så du vet hur det känns att åldras. Vad fint att du får må skapligt, det underlättar tillvaron. Vad roligt att du tycker om mitt foto! Kram till dig.

Regan: Thanks to you!