fredag, december 03, 2010

Nu tar jag ledigt


Idag har jag bakat julminnen. Jag har bakat rullrån. Mina barndoms jular är förknippade med just dessa bakverk. Julkalas med nylockat hår och klänning. Pirrkänsla i magen. Kalas med föräldrarnas vänner och barn som vi sällan träffade annat än vid julen. Kalasmat och läsk. Och så rullrån till kaffet. Jag älskade dessa kakor, som smälte i mun. Kvinnorna tävlade om vem som kunde baka de möraste rullrånen.

Själv har jag aldrig tävlat om rullrånebakning. Har aldrig bakat sådana. Ifjol fick jag ett elektriskt järn av mamma och idag har jag inlett min karriär som rullrånbagerska. Det gick riktigt bra.

Och för en stund sedan bestämde jag mig för att nu tar jag ledigt till efter jul. Nog finns det jobb som väntar men det kan vänta. De senaste veckornas magparasit har dränerat mig på krafter så nu tänker jag bygga upp dem igen. Nästa vecka får jag tillbaka en nätt summa på skatten, så pass att jag klarar mig och de inköp som planerats.

Nu tänker jag njuta av julmusik, glögg, och kakbak. Jag tänker träffa fina vänner. Pyssla med de julkort mina vänner ska föräras. Slå in julklappar. Det enda som saknas just nu är barnen. Som jag längtar efter dem! Tids nog så kommer även de. Tills dess ska jag, för en gång skull, njuta av adventstiden i lugn och ro.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt Eva!

Christina sa...

Åh vilka minnen det här inlägget väcker. Min mamma brukade baka de godaste rullrånen man kan tänka sig, och dina ser minst lika delikata och spröda ut!
Jättefin bild.

Evas blogg sa...

Carina :D

Elisabet: Love you to!

Christina: Ja visst väcker dessa bakverk minnen? Tack ska du ha, ja de blev väldigt spröda och goda.

Annika Estassy sa...

Då får jag önska dig en riktigt god jul! Och så ska jag betala din faktura också... :)

Evas blogg sa...

Annika: Tack ska du ha :)

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Det låter extremt klokt och förståndigt, efter Lucia ska jag göra som du, umgås med familjen, pussa på dem och pyssla och bara nöjesskriva lite!