fredag, november 19, 2010

Doftminnen



Tänkte på dofter idag när jag drack kaffe. Hur doftminnet har koppling till våra känslor, något som marknadsförare gärna använder sig av för att vi konsumenter ska komma i köpstämning. Tänk bara på doften av nybakat bröd i våra livsmedelsbutiker.

Nu var det inte doften av bröd som fick mig i stämning idag, det var doften av kaffe. Det är något tryggt med kaffedoft. En känsla av gemenskap, en stunds vila och gemenskap.

Jag minns barndomens kaffedoft, när mamma hade bjudit hem någon väninna på två-kaffe. Hur de pratade och hade trevligt. En glad stund. Eller när jag sov i kökssoffan hos moster och morbror, i torpet utanför Sundsvall. Hur jag vaknade av kaffedoften som spred sig i köket och morbrors glada visslande. Kaffestunderna på när jag arbetade inom sjukvården, "Nu är det kaffe", med de orden sken även den svårt sjuka upp. Och halvtrekaffet här hemma. Trots att jag inte har några egentliga tider att passa är den tiden spikad för en stunds avkoppling med kaffe och tidning.

Doften av kaffe skänker många minnen, mest positiva sådana. Det är något visst med kaffe.

5 kommentarer:

Elisabet. sa...

Det saknade jag alltid på affären.

Vi hade inget eftermiddagskaffe, men det var ju bara ungdomar som arbetade (förutom jag då ..) och dom behövde kanske aldrig någon paus.

Men jag önskade att vi hade haft en.

Christina sa...

Och kaffe smakar aldrig så bra som i en Mumin-mugg :-)

Evas blogg sa...

Elisabet: Vad trist att inte ha kafferast! Jag tror det är viktigt med dessa raster, både för att ladda batterierna och för att umgås en stund. Det är väl lag på att det ska ingå i arbetstiden?

Christina: Instämmer!!

Anonym sa...

Absolut! Och jag saknar det här i utlandet. Nu är det kaffe! eller till och med kafferaster är en väldigt svensk företeelse.

Evas blogg sa...

Carina: Ja det svenska fikat börjar bli känt världen över. Det gillas :)