lördag, mars 06, 2010

Ännu fler vinterbilder från vinterstaden

Jag vet att många är less på vinterbilder men bor man i Vinterstaden Östersund är det svårt att låta bli att lägga ut sådana bilder. I alla fall just nu när Vinterfestivalen pågår. Så därför tänker jag ge er några smakprov vad som försigår i staden just nu.


På Stortorget har det byggts upp ett tillfälligt café som serverar allehanda goda smörgåsar och bakverk. Närproducerade sådana, med god kvalitet.


Ja ni ser ju själva!


I torsdags stod jag i caféet mellan 11-13 för att prata böcker och skrivande. En rolig stund tillsammans med många glada människor.


I Badhusparken är solstolarna framställda. Mängder av människor söker sig dit om dagarna för att åka skridskor, skidor, släde, bada isvak, grilla korv eller bara sitta och njuta av solen som flödar.


Idag gick "Frösöstörten" av stapeln. Ett störtlopp som startade längst upp i slalombacken, för att sedan ringla sig ner över de centrala delarna av Frösön, med mål nere vid sjön. Många människor hade samlats för att beskåda evenemanget.


Och där nere på Storsjöns is såg det ut som et lemmeltåg idag. Jag tror hela stan var ute.

Det är skojigt när det händer något i stan och att kommunen tar tillvara på alla möjligheter som finns i vår vackra vinterstad.

10 kommentarer:

Elisabet. sa...

Idag har jag suttit ute vid husknuten, med skar-snö under fötterna.

Allt som fattades var ett renskinn, annars hade det varit som på vårvintern hemma i Malå.

Jämtlandstösen sa...

Underbara vinterbilder! Nu kommer den fina tiden av vintern, tycker jag. Sol och snö och det är ljusare längre. Tycker som du att det är bra att vi tar vara på vår stads fördelar. Jag har inte varit ner på cafeet än, dottern har varit magsjuk:-( men nu är hon bättre och nästa vecka ska vi ta vara på sportlovet, hoppas vi. Se ljusspelet mm

Evas blogg sa...

Elisabet: Låter som en härlig vårvinterdag!

Jämtlandstösen: Ja den här tiden är underbar! Och visst är det härligt med alla begivenheter det bjuds på i stan just nu. helt gratis! Ja passa på att kolla in stan, det är mysigt. Jag gillar cafét på torget, ösnkar att det alltid skulle vara där. Hoppas dottern kryar på sig snabbt!

Annika Estassy sa...

Men er vinter är så mycket vackrare än den stockholmska och då tröttnar man inte på vinterbilderna!

Beppan sa...

Härliga bilder - som får mig att längta "hem"....

Evas blogg sa...

Annika: Så bra :) Börjar känna mig lite tjatig.

Beppan: Ja den här årstiden förstår jag att du längtar "hem".

Anonym sa...

Det ser alldeles underbart ut!

cruella sa...

Något så otroligt härligt!

Och så måste jag säga att vintern även här i Stockholm har varit FANTASTISK med vita vidder, skidspår över sjöar och i skogar och en ganska generös sol:-)

Evas blogg sa...

Carina: Ja det var fint, nu slaskar det och snön börjar bli brun och ful.

Cruella: Ja den här tiden är härlig. Fast nu är det plusgrader och vips är det sörjigt och grått. Ja det verkar ha varit riktig vinter i stora delar av landet detta år. Härligt!

Min nya blogg sa...

När jag ser dina fina bilder längtar jag hem till Östersund igen!