måndag, november 10, 2008

Sömnskola

I dagens Metro är vår äldsta med och berättar om sina sömnproblem. Cred till universiteten som tar tag i dessa problem, som inte är ovanliga bland stressade studenter.

Sen kan man ju fundera över dagens samhälle, där just dessa sömnskolor behövs. Att man, redan i unga år, har en inneboende stress som leder till sömnproblem. Vår äldsta berättar att hon haft sömnproblem sedan hon var åtta år, jag som mamma kan intyga att det började redan tidigare. Hon var ett barn som sov mycket litet, redan från det hon var baby. Men ju äldre hon blev och ju mer prestationskrav hon kände, ju mindre sov hon.

Det är tufft att hamna i denna "onda cirkel" och piller är inget att rekommendera för en 25-åring. Så tack och lov att att annan hjälp finns att hitta.

8 kommentarer:

Tankevågor sa...

Det här med sömnproblem verkar vara vanligare än man trott tidigare. Bra att det finns läkare och kliniker som tar det på allvar utan att skriva ut sömntabletter i tid och otid.

Bloggblad sa...

Kul att få se, men synd att hon har sömnproblem... vilket jag också fick nån gång i tidiga barnaår... Men jag tror för min del mer att det är dygnsrytmen. Jag lever upp framåt 21-22... och snurrar ofta många timmar... sover som en gris framåt morgonen.

Tänk om det funnits akupunkturhjälp när jag var student och knappt sov alls...

Evas blogg sa...

Londongirl: Ja det är fantastiskt tycker jag. Annars kan det vara så lätt att skriva ut piller, så där i förbifarten. Här går man till botten med problemen.

Bloggblad: Ja det där med dygnsrytmen känner jag igen, dottern också tror jag. Nej jag sov inte heller mkt som ung men jag kunde ändå hantera det.

Det Mörka Hotet sa...

Tror som Londongirl och många andra att sömnproblem är klart vanligare än vad som hittills framkommit: all heder åt din dotter som faktiskt försöker lösa detta!

Evas blogg sa...

Samuel: Ja det tror jag också och dessa problem kan i sin tur leda till annan ohälsa som ex dåligt immunförsvar, stressotålighet, utbrändhet... Ja det är jättebra att hon verkligen tar tag i detta.

Elisabet. sa...

Lik sin mamma, tror jag ...?

Och tack vare det inlägget ska jag nu gå och lägga mig och läsa en bok i stället för att sitta här och surfa runt på bloggvågorna!

Sov gott Eva!

Hoppas att din dotter blir okej. Ja, med sömnen, alltså.

mossfolk sa...

Jag har sådan tur att jag sover bra varendaste natt *peppar peppar*. Fast efter att ha läst den där artikeln stängde jag ändå av datorn lite tidigare igår. Kul att det var din dotter som var med, även om anledningen förstås inte var så rolig.

Evas blogg sa...

Elisabet: Tror hon är mer lik sin far. Men så bra, då fick du ut något av artikeln - att inte sitta vid datorn innan sovdags :-)

Mossfolk: Härligt att kunna sova gott! Och se, även du stängde av datorn:-)