onsdag, oktober 08, 2008

Mörker


Det är en mörk tid just nu. Kallt och ruggigt. Vintern väntar runt hörnet. Jag tror inte jag är ensam om att känna mig halvtom på energi.


Och när jag slår upp tidningen på morgonen kan jag inte påstå att den ger mig mer energi. Exempel på rubriker från dagens tidning:


Konkurs.
Hoppet ute för….
Hård kritik.
Förlustresultat.
Placeringar värdelösa.
Lärarlöner nära botten.
Mindre i plånboken.
Island allt närmare sammanbrott.
Usel halvlek fällde Jämtland.


Alla dessa negativa, feta rubriker gör att jag sjunker längre och längre ner på stolen. Inte ens kaffet gör mig pigg. Vad är det för mening? Allt håller ju ändå på att gå åt pipsvängen!


Men


några positiva saker har ändå lyckats sig in bland alla undergångsrubriker:


Vill du bli min fru? Han friade via bussreklam. Innovativt och livsbejakande.


Bröt med allt. “Bråkstaken” som lämnade sitt gamla liv och nu bygger sitt eget hus och har bildat familj. Det finns hopp om framtiden!


Att Woody, 72, inte räds några sexscener, vet jag inte om jag ska se som positivt eller negativt! Inga kommentarer.


Mitt i allt elände finns det några små ljuspunkter. Inte många. Inte stora. Men ändå en liten gnista ljus, i den annars så höstmörka tillvaron.


Man får vara glad åt det lilla!

6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ja, just så är det.
Jag brukar tänka på alla ungdomar .. typ Emma och Emil och tonåringar och ..., vilken syn får dom på tillvaron ...?

Glaciäerna smälter .., hela länder är på väg att gå i konkurs (vem trodde att något sådant ens kunde HÄNDA ...? Inte jag, i alla fall ...!) .., och det är mord på öppen gata och allt möjligt elände.

Och i allt detta ska ungdomar lyckas med sig själva och få framtidshopp.

Kanske blir det så att nu, mer än någonsin, får man ta vara på det lilla i vardagen .., sånt som man hänga upp glädjen och allt hopp i.

Låg och tänkte på alla människor på Volvo igårkväll .., vilken höst det blir för många.

Evas blogg sa...

Elisabet: Ja du, det finns inte mycket hopp i våra nyheter. Fokus läggs på allt elände. Vi behöver lyfta upp allt det hoppfulla till ytan också. Mycket mer än vad som nu görs. Där har vi alla en uppgift, att inte bara ryckas med av allt elände utan även förmedla just vad vi behöver - hopp.

Anonym sa...

Ja visst är det mycket elände. Man önskar att tidningarna kunde skriva mer positiva saker, så det vägde emot lite. Men det säljer förstås inte.

Och jag måste fnissa åt din kommentar till Woody. :)

Det Mörka Hotet sa...

Att Woody inte räds några sexscener må hända - men kanske publiken gör det...! :-)

Jämtlandstösen sa...

Ja, det har varit en höst med mycket oro och mörker både i Sveriege och utomlands. Lågkonjuktur och arbetslöshet och ekonomiska svårigheter för många.
Håller med dig om att det vore bra om media kunde visa på mer hopp, trots allt. Det blir så nattsvart och lätt att ryckas med i tankar om hopplöshet annars. Sedan överdiver också tidningarna och piskar upp oro kring det hela, som att bankerna skulle gå omkull så att folk började ta ut sina pengar. Helt i onödan i Sverige, inte kommer våra banker att gå omkull. Men media är världsmästare på att spä på oro.

Evas blogg sa...

Ellis: Nej man kan ju undra varför vi människor vill läsa om allt elände. Vad är det som triggar oss?!

Samuel: Hahaha, ja så kan det nog vara!

Jämtlandstösen: Ja media är otrolig på att överdriva och människor (en del) går på allt som skrivs. Som om media satt inne med sanningen.