onsdag, augusti 20, 2008

"Frihet, den blå filmen" av Kieslowski avslutas med orden:

Om jag talar både människors och änglars språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal. Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit. Första Korinthierbrevet 13:1-4

Det slutet kan jag se om och om igen. Så förlösande så det känns i hela kroppen.

Just den förlösande känslan infann sig idag när jag läste ut "Brott och straff". En känsla som jag burit med mig hela dagen.

Det handlar om att våga släppa taget. Våga känna. I det förlösande finns friden.

Apropå förlöst så var jag nyförlöst (med en annan innebörd av ordet) just denna dag för 22 år sedan. Vår son hade fötts med kejsarsnitt. Jag var trött, hade ont i operationssåret men var oerhört lycklig. Jag är fortfarande lycklig över honom. Och jag säger GRATTIS!

Tack för att du finns!

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Grattis till mamman och pappan ocks[ .., det aer ju vi som verkligen borde gratuleras ....!

Annika sa...

Ja, jag säger som elisabeth; grattis till mamman och pappan. också Hoppas att ni allihop får en fin dag idag.

Vonkis sa...

Grattis i efterskott!

Evas blogg sa...

Elisabet: Ja egentligen, fastän även våra barn som förgyller vår tillvaro!

Annika: Tack. Men det var igår han fyllde och stackarn var sjuk på sin födelsedag.

Evas blogg sa...

Vonkis: Ska hälsa honom. Idag har han 40 graders feber och mår inte alls bra.

Evas blogg sa...

Vonkis: Funderar över det du mailade mig i början av sommaren - ang jobb. Hur blir det?

Inkan© sa...

Första Korinthierbrevet 13:1-4
ÄR POESI som är både ljuvlig att läsa och stark att känna.
Ett av mina favoritställen i bibeln.

Evas blogg sa...

Inkan: Ja visst är det vackert! Även en av mina favoritbibelställen.