söndag, april 06, 2008

Nu blir det turnéliv igen

Ingen stor sådan, inte det minsta. Men två tisdagar i rad ska jag ut och föreläsa. På tisdag i ett samhälle en bit utanför stan, där skrivargruppen ska prata om skrivande och läsa ur vår bok. Nästa tisdag ska jag föreläsa om drömmar i en församling, i ett annat samhälle utanför stan. Kyrkoherden i församlingen ringde mig ikväll och frågade om jag kunde komma dit. När han hade pratat med sin grupp om att ha en drömkväll hade de undrat: "Kan man det i kyrkan?" Kanske handlar det om gamla fördomar, att drömmar liknas vid något ockult? I Bibeln berättas om flera drömmar så något obibliskt är det inte. Det kanske handlar mer om människors synsätt och hur man hanterar sina drömmar.

Nu behöver jag friska upp mina kunskaper gällande drömarbetets ädla konst samt träna på diktläsning och skrivprocessens olika skiftningar.

Arbetet väntar!

10 kommentarer:

Jämtlandstösen sa...

Låter kul! Intressant att en församling tar upp frågan om drömmar. När jag gick på Pastoralinstitutet i Uppsala hade vi en lärare i själavård där, Martin Lidbeck, han var även präst, som skrivit böcker om drömmar. Ibland tog han upp något i undervisningen. Själv tror jag drömmar kan ha något att säga oss, helt klart. Det är spännande och man kan lära känna sig själv bättre genom drömmarna, det tror jag absolut.

Bloggblad sa...

Kul. Det finns plats för allt möjligt. I går hade de en gudstjänst om hundar... fast inga inne i kyrkan, bara en expert. På temat: den gode herden.

Synd att det inte blev något av din kurs... jag kunde anmält mig...

Elisabet. sa...

Då ska jag berätta om en ständigt återkommande dröm som jag hade .., jo, jag drömde att jag kom körande med bil längs ett otroligt högt berg .., varje gång drömmen återkom kände jag igen mig .., jaha .. nu är jag här igen .. och jag körde högre och högre och var vanvettigt rädd, men kunde aldrig ta mig ner.
Jag hittade aldrig den rätta vägen till tryggheten långt där nere.
Vilken ångest det var!

Men ..., veckan efter att jag hade blivit ensamseglare och satt där i min lilla segelbåt och vinglade hit och dit och inte hade jag något sjökort och knappt en kompass .., då drömde jag samma sak .., och jag letade en väg ner .., och HITTADE DEN.

Då, om inte förr, insåg jag att drömmar kan säga en nånting.

Anonym sa...

En drömkväll låter intressant...kanske ni avslutar med en kopp kaffe och en hemmabakad dröm...det skulle väl passa :O)

Jag drömmer nog som alla människor men det är sällan jag kommer ihåg dom. Det är lite synd.

Anonym sa...

Lycka till Eva, det går säkert jättebra, när du fräschat upp drömminnet lite!

UllaMona sa...

Låter väldigt intressant detta med drömmar..ganska ofta drömmar jag "sanndrömmar" det som jag drömmer om sker en tid efteråt..dessa drömmar skiljer sig på så vis att jag minns dem som om jag har sett en film, sådana drömmar har jag haft så länge jag kan minnas, min farmor var likadan.

Madicken sa...

Drömmar är brev till oss själva. Lycka till med föreläsandet!

Evas blogg sa...

Jämtlandstösen: Ja visst är det? Inte så vanligt ännu så länge bland församlingarna. Är det inte Magnus han heter eller är jag ute efter någon annan person? Jag har läst en bok av honom om drömmar. Ja drömmar har massor att säga oss bara vi hittar nycklar till att kunna tolka dem.

Bloggblad: :-) förstår att du hade velat anmäla dig. Det hade varit kul! Och kanske kursen blivit av. Härligt med en hundexpert i gudstjänsten!

Elisabet: Tack för din dröm! Ja du ser vad drömmar talar tydligt till oss. Särskilt under jobbiga perioder.

Gunnel: Man kan lära sig komma ihåg sina drömmar. Ställa in psyket på att de är viktiga. Jag vet att det går! Haha, en kakdröm skulle sitta fint!

Marskatten: Tack ska du ha!

Ullamona: Ja det är något som vissa människor besitter, både till för- och nackdelar kanske?

Madicken: Så sant! Tack ska du ha!

Jämtlandstösen sa...

Magnus Lidbeck var det ju, inte Martin! Jag och namn:-)

Evas blogg sa...

Jämtlandstösen: Det är inte så lätt att hålla reda på alla "gubbar" :-). Men då är det samma person vi tänker på.