onsdag, augusti 29, 2007

Ledig dag


Idag packar vi matsäck med goda lunchmackor. Lämnar vardagen och åker mot havet.

Maken har en semesterdag, sonen ska till Ljusdal. Så härligt att kunna säga: "Vi skjutsar dig". Vi tar en dag, fri från allt som ska göras här hemma.

Vi tar omvägen över Sundsvall, enbart för att kunna inta vår lunch vid havet. OK, det är ingen sommarvärme men hav är ändå alltid hav. Jag längtar efter vågbrus, saltvattendoft och oändlighetsintryck.

Förhoppningsvis är vi hemma innan natten faller på.

9 kommentarer:

Elisabet. sa...

Du skulle ju bo vid havet, Eva!
Det är precis den där känslan jag tycker är så svår att vara utan, ja, när jag är för långt borta från vågskvalpet.

Anonym sa...

Hav är alltid hav.
Tänk när jag hade husvagngsplats i Orkanger, så nära att jag hörde havet även inne i husvagnen. Hur kan man som född och uppväxt i Jämtland vara så fixerad vid HAVET? Det har jag alltid undrat. Ett tidigare liv kanske.....
/Lena

Evas blogg sa...

Elisabet: Ja jag vet! Har tänkt på det många gånger, men det är så mkt annat som gör att jag vill bo kvar där jag bor - än så länge. Och när jag läser om dina "havsäventyr" så känner jag: Jag vill också!

Lena: Min mamma är uppvuxen vid havet, har alltid pratat om det i positiv bemärkelse. Jag tillbringade alla barndomssomrar vid havet. Tror att det är mkt det som spelar in.

mossfolk sa...

Havet är något alldeles speciellt! Lukten, oändligheten, vågskvalpet, rofylldheten, evigheten; känslan... Säger jag som alltid bott mitt i landet och blir alldeles salig bara av att närma mig kust :)

Jeez sa...

Ljusdal har jag haft en konstig kärlek för sen jag gjorde min första prästpraktik där en gång i tidernas begynnelse...

bollebygdsbo sa...

Det låter som en underbar dag.
Hoppas att den blev så härlig också.

Anonym sa...

Visst är det något alldeles speciellt med havet. Jag tror dom flesta mår väldigt bra när dom går på en havsstrand och bara är. Att se på allt som flyter i land...skattegömmor ju

Anonym sa...

Har ni kommit hem än?

Evas blogg sa...

Mossfolk: Så är det med mig med, bor mitt i landet och blir salig av havet!

Jeez: Åkte förbi kyrkan ikväll, en fin sådan som ligger vackert (vad jag hann se!).

Bollebygsbo: Ja den blev så fin! Ja det ser du ju i nya inlägget!

Gunnel: Exakt, tänk så många skatter man kan hitta på en strand!

Blyger: hemma vid 23-tiden. Det blev en lång dag men så kan det bli när man har trevligt!