söndag, juli 01, 2007

Mr Gobari doesn't live here

En felrigning, någon från andra sidan jordklotet trodde att Mr Gobari fanns på detta nummer. Han trodde något som inte stämde med verkligheten.

Precis så kan det vara för oss människor, någon tror något som kanske inte alls stämmer. Vi hör eller ser eller möter och drar slutsatser utifrån våra egna sätt att tolka tillvaron. Det kan vara OK, om det stannar vid det. Om man sedan för sina tolkningar vidare, berättar för andra att så här är det, det är då det kan börja kännas obehagligt. Mina tolkningar förs vidare till andra och de gör om det till sitt. Det är detta som kan vara upphovet till talesättet "en höna av en fjäder".

Igår, på kalaset med makens släkt och f d grannar, kände jag en förnimmelse av fenomenet. Jag vet att människor alltid har sett mig som stadsflickan som flyttade till landet. En kulturkrock som kan vara svår att ändra på. Jag sticker inte under stol med att jag inte vill ändra, finner ingen anledning att ändra på mig själv för att tillfredsställa gamla traditioner och normer.

Ingen annan vet egentligen något om hur det har varit. Kampen under många år som vändes till något positivt, då jag inte är en människa som vill fastna i bitterhet. Men det kan vara lätt att dra slutsatser, man är lat, vill inte göra rätt för sig, känner efter för mycket.... Då det egentligen handlar om att hitta nya vägar för att orka med att gå vidare och göra något bra av sitt liv och den situation som råder. Även om det inte ingår i den lantliga traditionen.

Mr Gobari doesn't live here. Och i mig och många andra, lever inte det som många vill tro att det gör, bara för att de tolkat in på sitt eget sätt.

Inget vet hur det egentligen är!

10 kommentarer:

Amber sa...

Oj, vad bra du fick ihop den texten! Snyggt jobbat utifrån en felringing. Ja, och i övrigt håller jag alldeles med dig - ingen vet ur det egentligen är.

Anonym sa...

Amen!!! Det där kommer att bli ett stående uttryck!!!!!!! Fantastiskt att jag dessutom kan kommentera numera!!

Anonym sa...

Så rätt du har i det du skriver. Det är bara vi själva som vet hur allt är med oss själva...tänk så det kan bli av ett litet samtal som hamnade fel. Bra skrivet!!

Anonym sa...

Ingen vet, egentligen, men många tror. Och helt plötsligt så har det blivit en sanning. Å sen är det en sak till, man kan/ska inte rätta till feltolkningar för då blir det bara ännu värre. Utan låta allt ha sin gång, Å FY va jobbigt - å snobbigt lät det åxå!
Sen är det ju det att fast man vet allt det där så tar man åt sig och blir ledsen när man känner misstron på ryggen. Misstron om sin person, sina krämpor, hederlighet, snällhet ...... Det är de dagarna man helst ligger under täcket och kurar och har "tycka-synd-om-stund" .....
Jo tack, jag vet!
/Lena

Evas blogg sa...

Amber: Tack ska du ha! Ja ibland kommer ide'erna, utifrån oväntade händelser.

Blyger: Härligt att du kan kommentera igen!! Ja, det får bli ett uttryck som inte många fattar!!

Gunnel: Tack! Ja ur det mest oväntade...

Lena: Det har du rätt i, för det är deras tolkning, som är rätt för dem. Trist bara om de sedan går vidare till nästa och nästa och... Ja hjärnan kan säga en sak men hjärtat känna något annat.

Det Mörka Hotet sa...

Du är så himla klok och som dessutom har gåvan att sätta det på pränt, tack!


Samuel

Anita sa...

Bra skrivet Eva.
Kan bara hålla med...

En bra vecka!
Smulan

Evas blogg sa...

Samuel: Tack snälla du för de orden!

Smulan: Tack ska du ha! Hoppas även din vecka blir fin!

Anonym sa...

Jag känner igen det där så himla väl. Du kanske kan ana hur mycket som lästs in i min utlandsflytt av folk jag knappt hade något att göra med hemma. Man baxnar. Men att människor sitter och drar egna slutsatser om ditt och datt går ju inte att rå på. Så då får man trycka på ignorera-knappen, helt enkelt. Men irriterande är det, och ont kan det göra.

Evas blogg sa...

Matilda: Kan just tänka mig att det blev något att tala om!! Ja, ignorera men det kan stundvis vara svårt och som du säger, göra ont. Fast med åren har jag fått det mycket lättare, mer och mer kan jag rycka på axlarna åt de slutsatser människor drar.