måndag, november 30, 2009

Minnen är viktiga att ta fram ibland

På min nya dataskärm har jag lagt in en bild ifrån stranden vid hotellet i Sharm el Sheikh. Jag har lagt in den för att bli påmind om just den dagen bilden togs. Det var tidig morgon, den första dagen. Jag var pigg och kände en stor och varm lycka. Låg där och lyssnade till ett stilla vågskvalp. Runt omkring mig pratade människor ryska, italienska, franska...hela världen fanns där. Solen värmde gott och det doftade hav. Jag minns att jag låg där och tänkte: Den här stunden ska jag bära med mig under mörka dagar.

Idag ser jag på bilden och minns. Idag när telefonen varit tyst hela dagen, inga mail har kommit, inga brev. Alldeles tyst och tomt är det. Det är en dag då rastlösheten kryper i mig. Sådana dagar finns också. Och då är det fint att minna sig bort till en strand, vid ett hav långt borta. Till en dag då ingenting bekymrade eller skavde. En dag då allt var glädje.


11 kommentarer:

Christina sa...

Det var en fin bild att ha som skrivbordsbld, speciellt som du minns så mycket positivt runt omkring bilden.
Det är nästan så jag kan höra vågskvalpet...

Elisabet. sa...

Ja, just så där är det!
Jag brukar också lägga in minnesbilder på skrivbordet .., så där så var gång datorn slås på .., så åker man baklänges i tiden.

Man kan åka framåt också.

Lägga in en bild av något man längtar efter.

Ps. Hittade så fina julkort, förfärdigade av dig, idag. Då, när jag röjde bland papperen .. Ds.

Evas blogg sa...

Christina: Ja det är ett starkt minne som jag gärna vill påminnas om ibland.

Elisabet: Ja det var fiffig, att även lägga in det man längtar till. Men vad kul. Tänk så mycket man hittar när man röjer i papper och annat.

Annika Estassy sa...

Jag har en bild på blått vatten och blå himmel på min skärm, skärgården när den är som vackrast!

Evas blogg sa...

Annika: Åh, härligt! Din ö?

mossfolk sa...

Ah, vad härligt. Alldeles speciellt den här tiden på året när dagarna aldrig blir riktigt ljusa...

Evas blogg sa...

Mossfolk: Ja nu behövs semesterbilderna!!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Jag brukar ha en bild av lupinerna på min sommarö, men nu har jag hittat en ny funktion på datorn som gör att skärmen växlar mellan en massa bilder jag lagt in. Än en Vietnambild, än en sommarbild, det är kul att se vad som dyker upp på skärmen!

Evas blogg sa...

Eva: Men vilken bra idé! Massa gott och blandat.

Monet sa...

Jag har också slumpvis valda bilder från mitt bildbibliotek på över 9.000 bilder. Det är jätteroligt att kastas än hit, än dit mellan år, människor, resor och årstider. Ibland sitter jag bara framför datorn och tittar på detta som ett bildspel.

Rekommenderas!

Evas blogg sa...

Monet: Men vad roligt! Hur får man till det?